Skoro jasno
11°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Koronakríza vytvorila stovky pracovných miest a výdavky na hygienu stáli milióny. V prípade zvýšenia DPH možno očakávať nákupnú turistiku
Zdielať na

Koronakríza vytvorila stovky pracovných miest a výdavky na hygienu stáli milióny. V prípade zvýšenia DPH možno očakávať nákupnú turistiku

BRATISLAVA / Opatrenia súvisiace s pandémiou ovplyvnili nákupné správanie Slovákov a obchodníkov postavila pred nové výzvy. Na výdavky spojené s pandémiou minuli desiatky miliónov eur. Napriek tomu boli stabilným pilierom zamestnanosti. Namiesto vďaky sa ale možno od štátu dočkajú neželaného darčeka v podobe vyšších daní a zdražovania.

Tržby obchodníkov síce rástli aj počas pandémie, na zabezpečenie hygienických štandardov však minuli obrovské peniaze. "Spolu tieto náklady za obchodníkov SAMO za minulý rok tvorili 37 miliónov eur," uviedol predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.

Okrem plynulého zásobovania potravinami obchodníci vytvorilli aj stovky nových pracovných miest a tým pomôcť štátu so zamestnanosťou."Dokázali sme pomôcť aj ľuďom, ktorí dočasne kvôli lockdownu stratili prácu a takto sme pomohli 3 500 ľudí zamestnať v našich prevádzkach," dodal Krajčovič. Poďakovanie môže mať pre ale nich trpkú príchuť.

Koronakríza sa síce ešte neskončila, no pred obchodníkmi sa čoraz jasnejšie začína črtať nová hrozba a tou je vyššia daň z pridanej hodnoty. Minister financií síce jej nárast považuje za špekulácie, no ako sa vraví, bez vetra sa ani lístok nepohne. Čo by to spôsobilo?

"Zvýšenie daní znamená zároveň zvýšenie cien, u DPHáčky je to jednoznačné, priamo sa to premietne do vyššej ceny," skonštatoval exminister financií Ivan Mikloš. No a to sa odrazí na nižšom záujme nakupovať. Tým sa zníži spotreba, daňové príjmy a ekonomika spomalí. "My potrebujeme zvýšiť spotrebu, aby sme ekonomický rast zvýšili a dotiahli sa na čísla spred krízy," povedal predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Krajčovič.

"Bolo by dobré, aby sme my tú DPHáčku dali trochu nižšie, aby sa dopyt po tovaroch a službách po prvé realizoval na Slovensku a nie, že keď otvoríme hranice, všetci pôjdu nakupovať do Rakúska a benzín do Maďarska," myslí si dátový analytik Ivan Bošňák.

Nákupná turistika by prekvitala najmä v prihraničných oblastiach a peniaze by zo Slovenska veselo odtekali za hranice. V čase pandémie tam čoraz intenzívnejšie odchádzajú aj prostredníctvom nákupov cez internet.

Obchodníci očakávajú, že nákupné trendy počas koronakrízy sa prenesú aj do ďalších období a teda ľudia budú chodiť na nákupy menej často, no v košíkoch toho budú mať podstatne viac. Je tu však aj ďalšia novinka. "Klesne obľuba obchodov, ktoré sú mimo obytné zóny," uzavrel Krajčovič.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy