Polojasno
16°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Vianočný predaj je podľa ekonómov stratový
Zdielať na
Ekonomika

Vianočný predaj je podľa ekonómov stratový

Zdroj: James Tworow/ilustračné

Podľa ekonóma Joela Waldfogela sú ľudia počas Vianoc ochotní za darčeky zaplatiť o 16 percent viac než inokedy.

Vianoce sú už tradične pre mnohé krajiny významných ekonomickým stimulom. Väčšina obchodov zaznamená výrazný nárast predaja a v ponuke sa objaví veľa nových produktov, vrátane ozdôb a darčekových predmetov.

V USA sa vianočný predaj obyčajne začína na Čierny piatok, ktorý nasleduje po Dni Vďakyvzdania, aj keď mnohé obchody spúšťajú predaj vianočných predmetov už v polovici októbra. Takisto sa správajú aj slovenskí obchodníci. V Anglicku a vo Walese zakázali v roku 2004 predaj v deň Vianoc 24. decembra. Škótsko plánuje prijať podobnú legislatívu.

Ekonomické analýzy dokázali prekvapivý fakt, že Vianoce sú časom ekonomických škôd. Tieto straty predstavujú rozdiel v cene darčeka a tým, čo by boli ľudia obyčajne ochotní zaň zaplatiť. Podľa ekonóma Joela Waldfogela sú ľudia počas Vianoc ochotní za darčeky zaplatiť o 16 percent viac než inokedy.

Časopis The Economist tvrdí, že každoročne dosiahnu vianočné straty v USA približne 4 miliardy dolárov (v prepočte 90,5 milióna slovenských korún). Odborníci rátajú aj s dopadom najväčšieho sviatku na prírodu, ktorý spôsobuje hlavne odpad z balení darčekov.

Zdielať na

Najčítanejšie správy