Polojasno
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
USA a EÚ po desivej nehode Boeingu nariadili povinné kontroly motorov
Zdielať na

USA a EÚ po desivej nehode Boeingu nariadili povinné kontroly motorov

Európske a americké úrady pre civilné letectvo nariadili povinné a okamžité kontroly motorov lietadiel podobných tomu, ktorého poškodenie spôsobilo hrôzostrašnú nehodu, pri ktorej v utorok zahynula jedna z cestujúcich spoločnosti Southwest Airlines na linke z New Yorku do Dallasu. Inšpekcie majú byť dokončené v nasledujúcich dvadsiatich dňoch.

Francúzsko-americký výrobca motorov CFM International v piatok odporúčal ultrazvukovú kontrolu lopatiek motorov, ktoré absolvovali viac ako 30 000 letových cyklov, pričom jeden takýto cyklus zahŕňa vzlietnutie aj pristátie stroja. Krátko na to odporúčanie označil za povinné americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) a aj Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).

Podľa amerických úradov sa opatrenie týka celosvetovo približne 680 motorov, z ktorých asi 352 je v USA. V súčasnosti je v prevádzke 14 000 motorov CFM56-7B, čiže rovnakého typu, aký bol príčinou tragickej nehody.

Doterajšie závery amerických vyšetrovateľov nasvedčujú, že utorkovú haváriu letu 1380 aerolinky Southwest Airlines spôsobila zlomená lopatka motora v dôsledku únavy materiálu. Následne sa odtrhla časť krytu ľavého motora, rozbila jedno z okien, čo spôsobilo dekompresiu v kabíne. Tá takmer vytiahla jednu z cestujúcich v lietadle von. Ostatní pasažieri ju ale vtiahli späť a snažili sa ju oživiť.   

​43-ročná obeť je Jennifer Riordanová, matka dvoch detí a viceprezidentka spoločnosti Wells Fargo v Novom Mexiku. Podľahla na následky zranení hlavy,krku a trupu. Ľahšie poranenia utrpelo ďalších 7 cestujúcich Boeingu 737, ktorý viezol 149 cestujúcich. Stroj núdzovo pristál na letisku vo Philadelphii.

Spoločnosť CFM rovnako odporúčala od augusta uskutočniť kontroly všetkých lopatiek motorov, ktoré majú za sebou viac ako 20 000 cyklov, inšpekcie budú prebiehať pri všetkých strojoch, ktoré tento limit prekročia. Následne by sa mali motory kontrolovať každých 3 000 cyklov, teda každé dva roky. Do augusta sa opatrenie bude týkať  2 500 motorov, inšpekciou ich zatiaľ prešlo 150.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy