Jasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Otázky a odpovede: Všetko, čo chcete vedieť o zmiznutom lietadle
Zdielať na

Otázky a odpovede: Všetko, čo chcete vedieť o zmiznutom lietadle

KUALA LUMPUR / Let spoločnosti Malaysia Airlines číslo 370 zmizol ešte v piatok večer SEČ niekde nad juhovýchodnou Áziou a doposiaľ nikto netuší, kde toto lietadlo je. Tu sú najčastejšie otázky v súvislosti so zmiznutým strojom a odpovede na ne od tých najpovolanejších expertov.

Kde len to lietadlo môže byť? 

To zatiaľ nik ani len netuší. Patránie momentálne prebieha na oblasti 90- tisíc kilometrov štvorcových, vrátane Thajského zálivu, Juhočínskeho mora, Malackého prielivu a Andamanského mora. A ak je pravdivá správa, ktorú uviedol The Wall Street Journal, že lietadlo letelo ešte štyri hodiny po tom, čo stratilo kontakt, tak sa táto oblasť rozrastie ešte o stovky dokonca aj tisícky  kilometrov. A to už je naozaj obrovská plocha.

Odchýlilo sa z trasy?

Možno, ale nie je to isté. Niektoré správy lietadlo umiestňujú stovky kilometrov od predpokladanej trasy smerom na Peking. Úrady počítajú aj s touto možnosťou, preto rozšírili oblasť pátrania. Prehľadávajú ale najmä oblasť pôvodnej trasy letu. Obrovským problémom je, že identifikačný transpondér stroja nefungoval, čo skomplikovalo jeho zachytenie na radaroch. Odborníci z rôznych krajín skúmajú údaje z malajzijských radarov v nádeji, že sa im podarí upresniť, kde presne lietadlo zmizlo.

Čo je to transpondér?

Rádiový vysielač v kokpite, ktorý spolupracuje s podzemným radarom. Keď prijíma radarový signál, vracia kód s pozíciou lietadla, výškou a volacím znakom.Tieto signály sa používajú na určenie rýchlosti a smeru lietadla.

Prečo prestal vysielať?

Tak to je naozaj záhada. Transpondér je umiestnený medzi pilotmi a môžu ho vypnúť jediným rýchlym pohybom. Ale bývalý kapitán lietadla Mark Weiss si nemyslí, že by ho piloti vypli. Je nevyhnutný pre životne dôležité informácie a s nimi súvisiacu bezpečnosť lietadla. "Bez čiernych skriniek, teda záznamov hovorov v kabíne a letového záznamníku, je veľmi ťažké zistiť, kto bol v kokpite, a čo presne sa stalo," objasnil pre CNN Weiss. Experti sa v otázke vypnutého transpondéru rozchádzajú. Niektorí si myslia, že išlo o úmyselný zásah a zariadenie niekto vypol, napríklad únosa. Iní  hľadajú vysvetlenie vo výpadku prúdu.

A čo s čiernymi skrinkami?

Odborníci pátrajúci po lietadle sa ich zúfalo snažia nájsť. Tieto záznamy by im poskytli odpovede na mnoho otázok. Okrem iného nahrávky hlasov z kabíny lietadla či veľa technických dát o priebehu letu. Problém je ale v tom, že tieto zariadenia nedokážu vysielať signál na veľmi veľkú vzdialenosť. Takže pokiaľ pátracie tímy nezúžia priestor hľadania, záznamníky nenájdu.   

Mohlo lietadlo niekde pristáť?

Jedna teória počíta aj s možnosťou, že lietadlo mohol niekto uniesť pre neskoršie použitie. Preto je možné, že lietadlo naozaj niekde pristálo. Táto teória má ale veľmi veľa nedostatkov. Boeing 777 je veľké lietadlo, ktoré potrebuje pristávaciu dráhu dlhú aspoň kilometer a pol. Okrem toho je málo pravdepodobné, že by takéto veľké lietadlo niekam priletelo bez toho, aby zanechalo nejakú stopu na radaroch.

Nemohol pilot jednoducho letieť "pod radarmi"?

Áno, teoreticky. Radar je zariadenie na sledovanie oblohy a nedosiahne na zem. Vojenskí piloti toto využívajú, keď potrebujú niekam nepozorovane prekĺznuť. Ale ich lietadla majú vybavenie, ktoré im umožňuje držať sa pri zemi a vyhnúť sa dosahu radarov. Samozrejme, Boeing 777 nič takéto nemá.

Ako funguje pátranie?

Úrady rozdelili veľké plochy na menšie políčka v mriežke. Lietadla a lode v týchto oblastiach pátrajú a postupne ich vyraďujú. Do pátracej akcie je doposiaľ zapojených 43 lodí a 40 lietadiel v desiatich krajín.

Ako vôbec môže lietadlo zmiznúť?

Keď si človek predstaví všetky tie technologické vymoženosti v lietadle, vrátane rádiového spojenia na UHF a VHF frekvenciách, automatické vysielače, GPS a počítačové komunikačné systémy, príde to až nemožné. Na druhej strane celé pátranie komplikuje fakt, že nie je známa presná trasa letu. Z toho dôvodu prebieha pátranie na príliš veľkej vodnej ploche a v riedko osídlených džungliach a horách.

Uvažuje sa aj o terorizme? Je možné, že lietadlo uniesli?

CIA a FBI to nevylučujú, ale úrady predsa toho v súčasnej situácii nevylučujú veľa. Je veľmi podozrivé, že sa lietadlo mohlo otočiť naspäť a podozrivá je aj vypnutá komunikácia s lietadlom.

Akú úlohu v celom príbehu hrajú pasažieri s falošnými pasmi?

Podľa Interpolu muži, ktorí cestovali s ukradnutými dokladmi boli Iránci, 18- ročný Pouri Nourmohammadi a 29- ročný Delavar Seyed Mohammad Reza. Malajzijskí vyšetrovatelia si nemyslia, že by mali nejaké prepojenie na teroristické organizácie. Ukradnuté pasy nemusia hneď znamenať terorizmus. Pravdepodobne boli len nádejní nelegálni imigranti.

Čo ukázali čínske satelitné fotografie?

Ako informovalo CNN, v stredu Čína odhalila satelitné snímky miesta v Juhočínskom mori, na ktorom údajne objavili plávajúci objekt. Pátracie tímy miesto preverili, ale nenašli nič.

Ak by lietadlo padlo do mora, je možné, že by na hladine niečo plávalo aj po toľkých dňoch?

Pravdepodobne nie veľké kusy. Ale je veľmi možné, že nejaké menšie kusy, napríklad záchranné vesty či sedáky, by na hladine určite plávali.

Môžu aj ľudia pomôcť nájsť zmiznuté lietadlo?

Zdanlivo áno. Firma DigitalGlobe má naozaj pokročilé satelitné snímky Malackého prielivu a Thajského zálivu. Takže aj dobrovoľníci sa môžu zapojiť do hľadania a označiť všetko, čo im príde podozrivé. Viac o akcii si môžete prečítať TU.

Je toto prvý krát, čo sa stratilo lietadlo?

Nie, výnimočne sa to stáva a niektoré sa stratili za naozaj záhadných okolností. Posledný prípad sa datuje do roku 2009, keď sa stratilo lietadlo Air France smerujúce z Rio de Janeira do Paríža. Lietadlo sa našlo až po takmer dvoch rokoch a spolu s ním aj väčšina tiel cestujúcich.

Mohlo ísť o chybu pilota?

Je to samozrejme možné. To bol aj prípad lietadla spoločnosti Air France, ktoré sa zrútilo na ceste z Brazílie do Paríža. S tým rozdielom, že vtedy došlo aj k mechanickému a technickému zlyhaniu a situácii nepomohlo ani naozaj zlé počasie, čo sa v prípade letu 370 vylučuje.

Boli vôbec piloti skúsení?

Áno, boli. Fariq Ab Hamid mal 27 rokov a pilotom Malajzijských aerolínií bol od roku 2007. Mal za sebou 2 763 odlietaných hodín. Druhý pilot Zaharie Ahmad Shah mal 53 rokov a odlietaných 18 365 hodín. V spomínaných aerolinkách fungoval od roku 1981.

Mohlo ísť teda o mechanické zlyhanie?

Je to jedna z najpravdepodobnejších alternatív. To, že sa zatiaľ nenašli žiadne trosky môže naznačovať, že pilot núdzovo pristál na mori a lietadlo sa neskôr potopilo. Ale aj tak expertov máta otázka núdzového signálu, keďže žiaden nebol vyslaný. To by ale nebolo možné, ak by došlo k výpadku elektriny.

Spravodajská aplikácia Noviny TV JOJ pre iPhone TU. ZADARMO.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy