Jasno
14°
Bratislava
Anastázia
30.4.2024
Najpopulárnejšie príspevky politikov v roku 2023. Ako komunikujú predstavitelia štátu?
Zdielať na

Najpopulárnejšie príspevky politikov v roku 2023. Ako komunikujú predstavitelia štátu?

BRATISLAVA / Viete, čo má spoločné Zuzana Čaputová so stranou Smer a s politikmi Ľubošom Blahom a Ivanom Korčokom? Každý z nich je úspešný influencer na sociálnych sieťach. Hoci každý na inej. Kým naša prezidentka vládne v počte sledovateľov, premiér Robert Fico dominuje počtom interakcií vo forme lajkov či komentárov. Strana SMER si získala Tiktok, Ľuboš Blaha zas Telegram a Ivan Korčok je ako jeden z mála politikov veľmi aktívny v novej aplikácii Threads.

​​Medzi najväčších slovenských influencerov patria aj naši politici a političky. Pozreli sme sa na spôsob ich komunikácie na sociálnych sieťach a aj na príspevky, ktoré najviac rezonovali minulý rok. Najsledovanejšími na Facebooku sú prezidentka Zuzana Čaputová viac než 386-tisíc sledovateľov. O 60-tisíc menej ich má Peter Pellegrini, nasledovaný Róbertom Ficom. Jediný politik z top štvorky, ktorý nemá fanpage, ale komunikuje cez svoj osobný profil je Igor Matovič. "Sami rozhodujú, aký obsah na tie sociálne siete dajú a to politikom vyhovuje, pretože komunikujú to, čo chcú," uviedol Peter Krajčovič z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. 

Politici sa snažia pôsobiť ako kamaráti 

"My sme zvyknutí, že keď ideme na sociálnu sieť, tak tam vidíme našich kamarátov, a tí politici sa tak niekedy snažia pôsobiť, že sú naši kamaráti," priblížil Gabriel Tóth, odborník na politickú komunikáciu. Hovorcom a hovorkyniam troch politických strán a pani prezidentky sme poslali totožné tri otázky k téme. Jedine strana SMER na otázky neodpovedala, ale slušným spôsobom odkomunikovali, že sa k téme nevyjadrí.

Čo politikov spája je napríklad intenzívna komunikácia s publikom. "Pri všetkých politikoch je to niekoľko príspevkov za deň v priemere. Využívajú v podstate takmer všetky spôsoby komunikácie na sieťach," opísal Krajčovič. Prezidentka Zuzana Čaputová v komunikácii preferuje fotopríspevky. Najčastejšie jej ľudia lajkovali príspevky súvisiace s českým prezidentom či tie v predvolebnom období. "Sú to kľúčové momenty, keď prežívame niečo, čo otrasie celou spoločnosťou, keď sa prezidentka vyjadrí k niečomu, čo je veľmi živá téma. Vždy zafunguje aj to, keď poodhalí niečo zo svojho súkromia," priblížil Martin Strižinec, hovorca prezidentky Zuzana Čaputovej. 

Pellegrini ako človek ľudu

Peter Pellegrini sa na sociálnych sieťach často prezentuje ako človek z ľudu. "Mohli sme vidieť, že takéto príspevky mali veľmi dobrý zásah a čísla," potvrdil Krajčovič. Neraz s vyhrnutými rukávmi či pri domácich prácach, pravidelne odfotený aj medzi obyvateľmi či s rodinnými príslušníkmi a psíkom Gerym. Mnoho lajkov získavajú aj jeho reakčné videá. Príspevky z prvej polovice minulého roka by ste však na jeho fanpage hľadali márne. "Jeho sociálne témy nebudú nikdy plné nenávisti alebo nejakého hejtu, tak ako doteraz bude sa snažiť komunikovať pozitívne témy," informovala Patrícia Medveď Macíková, hovorkyňa HLASU-SD.

"Róbert Fico je dlhodobo najpopulárnejší politik na FB z počtu interakcií," potvrdil Tóth. Róbert Fico kraľuje videoobsahu na svojich sieťach. Nevyhýba sa kontroverzným témam, reaguje na aktuálne dianie. Mnohé jeho videá sú založené na emóciách a kritike. "Sú vyhradené voči opozícii alebo konkrétnym politikom a podobne. Keď vyvoláme v človeku alebo v ľuďoch emócie, tak často sa tie emócie dostávajú na povrch práve v podobe komentovania, zdieľania," opísal Krajčovič. Reakcie na jeho príspevky násobne vrástli po vyhratých parlamentných voľbách.

Každý si našiel publikum na inej platforme

"Absentujú výraznejšie statusy zo súkromného života," povedal Krajčovič. Výnimku napríklad tvoria príspevky so snehuliakmi. Ten prvý bol jeho najlajkovanejší post v januári. V decembri si aktivitu zopakoval a od sledovateľov získal ešte viac reakcií. 

"Igor Matovič určite nie je človek, ktorý by točil videjká alebo uverejňoval statusy podľa toho, čo mu vyjde v prieskumoch, že si ľudia prajú počuť," uviedol Matúš Bystriansky, hovorca strany Slovensko. Primárne jeho príspevky tvoria texty, citáty osobností či reakcie na spoločenské dianie. Zaujímavosťou je, že jeho najstarší verejný príspevok, ktorý na jeho stránke aktuálne nájdete, je z októbra minulého roka. "Tá komunikácia je ladená veľmi emotívne, často až veľmi do takej detskej podoby, snaha o fóriky, srandičky, snaha o zľahčovanie situácie," opísal Krajčovič.

Na iných sociálnych sieťach to vyzerá nasledovne. "Na Tiktoku z pohľadu politických strán je najsilnejší práve SMER, ktorý tam preklápa videá, dáva tam rovnaké videá, ako dáva na iné siete," opísal Tóth. Hoci Tiktok celosvetovo dominuje, mnohí naši politici ho ešte neobjavili, prípadne podceňujú jeho silu. "Čo sa týka Telegramu, tak naozaj tam je najsilnejší práve Ľuboš Blaha, ktorý po tom, čo mu zrušili profil na FB, prešiel tam. Má tam desiatky tisíc sledovateľov, približne stovky tisíc interakcií každý mesiac," ozrejmil Tóth.

Základom je slušná komunikácia

Nová komunikačná sieť Threads je konkurenciou platformy X, bývaleho Twitteru. "Z politikov napríklad Ivan Korčok tam pomerne aktívne komunikuje," povedal Tóth. Čerstvým príkladom interakcie so sledovateľmi je aj poslankyňa Jany Bittó Cigániková, ktorá do Národnej rady SR pozvala svoju dvadsaťtisícu sledovateľku.

Spomenutí politici a političky majú osobitý štýl vyjadrovania, no spája ich jedno. Majú obrovský dosah a vplyv na spoločnosť. Aj od nich do veľkej miery záleží, či medzi sebou, napriek názorovým nezhodám, budeme komunikovať kultivovane alebo nie.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy