Frederik
25.2.2024
Kamióny opäť blokujú pohraničie s Ukrajinou. Hrozí blokáda hranice
Zdielať na

Kamióny opäť blokujú pohraničie s Ukrajinou. Hrozí blokáda hranice

VYŠNÉ NEMECKÉ / Kamióny opäť blokujú pohraničie s Ukrajinou. Situácia sa po víkende výrazne skomplikovala. Odstavené nákladné autá sú desiatky kilometrov od hraničného priechodu Vyšné Nemecké. Kolóna pred priechodom Vyšné Nemecké siaha za Sobrance. Únia autodopravcov sa chystá blokovať ukrajinskú hranicu, vyzýva aj ČESMAD.

Kolóna pred priechodom Vyšné Nemecké siaha za Sobrance

Kolóna kamiónov smerujúca k hraničnému priechodu Vyšné Nemecké – Užhorod sa končí aktuálne medzi mestom Sobrance a obcou Nižná Rybnica. "Ide zhruba o 15-kilometrový úsek," uviedla v pondelok pre TASR hovorkyňa Riaditeľstva hraničnej a cudzineckej polície (RHCP) Sobrance Agnesa Kopernická.

Kamióny sú podľa nej radené na odstavné plochy už v Michalovciach na Továrenskej ulici a Humenskej ceste aj na diaľnici pred Bidovcami. V platnosti je naďalej policajné opatrenie "Kolóna Vyšné Nemecké", ktoré je zamerané na zabezpečenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky a radenie osobných a nákladných motorových vozidiel z dôvodu nárastu nákladnej dopravy. "V uvedenom úseku sa nachádzajú policajné hliadky na začiatku a konci obcí, riadia dopravu v oboch smeroch, keďže je prejazdný iba jeden jazdný pruh a radia kamióny mimo obývaných oblastí, aby boli obyvatelia dotknutých obcí čo najmenej obmedzovaní," uviedla hovorkyňa.

​Krajská polícia potvrdila, že kamiónová doprava prichádzajúca po diaľnici D1 od mesta Prešov je odstavovaná za sebou v jednom jazdnom pruhu diaľnice D1 od kruhového objazdu Bidovce. Na kruhovom objazde v obci Hriadky policajti odkláňajú prichádzajúcu kamiónovú dopravu na Maďarsko. Kamiónová doprava prichádzajúca v smere od Petroviec nad Laborcom je odstavovaná v jednom jazdnom pruhu pred vjazdom do mesta Michalovce. 

"V súvislosti s narastajúcim počtom nákladných vozidiel sa však začína zapĺňať aj záchytná plocha v obci Nižný Hrabovec, preto až po zabezpečení dopravného značenia Slovenskou správou ciest (SSC) budú policajti na Humenskej ceste v Michalovciach radiť kamióny za sebou do ďalšieho (vedľajšieho) pruhu, a teda hneď vedľa prvej kolóny vozidiel. Toto vytvorenie druhého pruhu pre odstavovanie prichádzajúcich kamiónov so sebou prinesie aj zmenu v organizácii dopravy na ceste I/18, teda na Humenskej ceste v Michalovciach, a to tak, že zvyšné dva jazdné pruhy sa zobojsmernia a rýchlosť jazdy sa zníži na 50 km/h," uviedla Ivanová.

Do kolóny sú kamióny posúvané priebežne podľa vývoja aktuálnej situácie na hraničnom priechode. Naďalej podľa polície platí, že kamiónová doprava prepravujúca potraviny podliehajúce skaze, tovar s rýchlou dobou exspirácie, zvieratá a humanitárnu pomoc je uprednostňovaná, vodiči však musia predložiť potrebné doklady o prevážanom tovare.

Únia autodopravcov sa chystá blokovať ukrajinskú hranicu, vyzýva aj ČESMAD

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) v pondelok 27. novembra vyzvala Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky (ČESMAD Slovakia) na stretnutie s cieľom spoločného postupu pri riešení dôsledkov uvoľnenia ukrajinských dopravcov spod prepravných povolení. V prípade, že nepríde k posunu, UNAS avizuje od 1. decembra blokovanie hranice Vyšné Nemecké - Užhorod, informoval v sprievodnom liste.

"Veríme, že vášmu združeniu ČESMAD Slovakia rovnako záleží na ochrane slovenského trhu a slovenských dopravcov. Toto jednostranné zvýhodňovanie ukrajinských dopravcov, prijaté rozhodnutím Európskej komisie z dôvodu vojenského konfliktu na Ukrajine, bolo urobené bez akejkoľvek analýzy dosahu na dopravné trhy susedných štátov," uviedol predseda UNAS Stanislav Skala v liste ČESMAD-u.

V kolónach ukrajinských kamiónov sa podľa UNAS nepreváža len humanitárna a vojenská pomoc, ale aj obchodný tovar. "Táto biznis preprava, rovnako ako humanitárna preprava je oslobodená od potreby prepravných povolení a iných pravidiel a predpisov, ktoré ostatní dopravcovia EU dodržiavať musia. Ukrajinskí dopravcovia nemusia znášať rovnaké podmienky na spoločnom trhu, a to tento trh abnormálne deformuje," dodal UNAS.

​Ak tento konflikt potrvá dlhšie, podľa Skalu hrozí, že dôjde k "zdrvujúcemu zničeniu" slovenskej cestnej dopravy, čo bude mať dosah aj na tisíce pracovných miest, ktoré doprava a logistika vytvára. "Očakávame, že si dokážete nájsť čas na spoločné rokovanie, poprípade sa postavíte vedľa nás, ak dôjde k zablokovaniu hraničného prechodu, na podporu našich spoločných požiadaviek a zároveň aj na podporu poľských dopravcov, ktorí svoje hranice blokujú už tri týždne" dodal Skala v liste.

Poľskí vodiči kamiónov od 6. novembra blokujú na protest proti liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy