Oblačno
25°
Bratislava
Gustáv
2.8.2025
Na Slovensku budú jazdiť poschodové vlaky
Zdielať na

Na Slovensku budú jazdiť poschodové vlaky

Prvý začne skúšobnú prevádzku v júni v okolí Žiliny

Český výrobca Škoda Vagonka, a.s. so sídlom v Ostrave v súčasnosti vykonáva skúšky vlaku s celkovou kapacitou 640 cestujúcich a dosahujúceho traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) má podľa zmluvy so Škodou Vagonka z decembra 2008 získať počas štyroch rokov od podpisu zmluvy 10 elektrických poschodových vlakov radu 671. Cena za ich dodanie predstavuje 96,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Trojvozové vlakové súpravy, zložené z poschodového elektrického, vloženého a riadiaceho vozňa, budú okrem okolia Žiliny premávať aj v regióne Trenčína a Košíc. Ďalších päť vlakov plánuje český výrobca dodať v roku 2011 a zvyšné štyri súpravy v roku 2012. Vlaková súprava má 307 miest na sedenie a 333 miest na státie, dĺžku 79,2 metra, šírku 2,82 metra a výšku 4,63 metra. Hmotnosť súpravy dosahuje 166,7 tony.

Prvý z desiatich prímestských poschodových vlakov systému Push/Pull (tlačený - ťahaný), ktoré dodá ten istý výrobca, by mal byť dokončený koncom tohto roka. Po skúškach na prelome rokov má byť dodaný do konca februára 2011. Vlaky s celkovou kapacitou 714 pasažierov a rýchlosťou tiež do 160 kilometrov za hodinu budú premávať v regióne Trnavy a Kútov.

Železničná spoločnosť Slovensko uzatvorila v júni 2009 štvorročnú zmluvu so Škodou Vagonka na dodanie 10 prímestských poschodových vlakov Push/Pull. Súpravy budú zložené z 10 riadiacich a 20 vložených vozňov. Súčasťou kontraktu za 74,3 mil. eur bez dane je aj úprava 10 hnacích dráhových vozidiel radu 263.

Dve súpravy týchto vlakov majú byť dodané do konca roka 2011, päť súprav v roku 2012 a zvyšné dve súpravy v roku 2013. Tento vlak má 362 miest na sedenie a 352 miest na státie, dĺžka, šírka a výška sú tie isté ako pri vlaku radu

Podľa ďalšej dohody z vlaňajšieho júna dodá firma Škoda Transportation, a.s. Plzeň pre slovenské železnice dve elektrické trojsystémové hnacie dráhové vozidlá typu 109 E. Cena za tieto dve lokomotívy dosahuje 8,5 mil. eur bez dane.

Nákup vlakov, úprava a dodanie lokomotív od českých výrobcov budú financované cez Operačný program Doprava v rámci súčasného sedemročného programového obdobia 2007 až 2013. Európsky fond regionálneho rozvoja a štátny rozpočet majú z ceny kontraktov prefinancovať po 47,5 %, zvyšných 5 % by mal poskytnúť slovenský železničný osobný prepravca z vlastných zdrojov.

Koncom marca minulého roka podpísala ZSSK Slovensko aj zmluvu so spoločnosťou ŽOS Vrútky, a.s. na dodanie 12 medziregionálnych dieselových osobných vlakov za 59,97 mil. eur bez dane. Vlaky majú byť dodané za necelých sedem rokov v Nových Zámkoch a Humennom. Ich nákup bude spolufinancovaný tiež cez program Doprava.

V programe Doprava je v prioritnej osi 6 na financovanie rozvoja železničnej verejnej osobnej dopravy určených spolu 177,02 mil. eur. Z toho zdroje Európskeho fondu regionálneho rozvoja a národné zdroje sú rozdelené na polovicu po 88,51 mil. eur. Za tieto peniaze majú byť nakúpené nové železničné koľajové vozidlá pre prímestskú a medzinárodnú dopravu. Program Doprava má celkový rozpočet 3,846 mld. eur, z čoho zdroje Kohézneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja tvoria 3,207 mld. eur a národné zdroje 638,81 mil. eur.

Firma Škoda Vagonka, a.s. je zapísaná v Obchodnom registri ČR od januára 2001, do marca 2008 niesla názov ČKD Vagonka, a.s. so sídlom v Studénke. Spoločnosť má základné imanie 16,79 mil. CZK, od roku 2005 je súčasťou skupiny Transportation spoločnosti Škoda Holding, a.s. Praha. Zaoberá sa najmä vývojom, konštrukciou, výrobou, predajom, servisom, opravami a modernizáciou osobných železničných vozňov a lokomotív, vrátane ich dielov, pohonných systémov a špeciálnych prístrojov.

História výroby vo Vagonke siaha do začiatku 20. storočia. Počas celej existencie firmy vyrobila vyše 10 tisíc osobných železničných vozidiel a súprav. V súčasnosti zamestnáva okolo 475 pracovníkov, od príchodu do Ostravy ich počet stúpol o 165. Škoda Vagonka vlani vykázala tržby 3,232 mld. CZK, čo je medziročne viac o 54,5 %.

Spoločnosť Škoda Transportation, a.s. vyrába elektrické lokomotívy vrátane ich modernizácie, súpravy metra a nízkopodlažné električky. História firmy siaha do roku 1918, patrí do skupiny Transportation.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť eviduje základné imanie 212,44 mil. eur.

Zdielať na

Najčítanejšie správy