Zlepšenie po dohode s USA je len čiastočné. Podnikatelia varujú pred stratou konkurencieschopnosti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Aj keď sa v Európe šampanské neotvára, po colnej dohode s USA došlo k istej úľave od neistoty. Európske výrobky - vrátane áut, sa však v štátoch únie predražia. Podnikatelia preto vyzývajú úniu k urgentným krokom na zlepšenie konkurencie-schopnosti. U nás sa zamestnávatelia sťažujú na to, že to ide presne opačným smerom. Ohrozené sú tak pracovné miesta aj platy. O nejednu investíciu sme pritom už prišli.
Dohoda je na svete
Dohoda je na svete a preplnené tranzitné parkoviská v Európe sa postupne uvoľňujú. Podanie rúk so Škótskom zažehnalo najmä veľkú neistotu. Pri transporte cez Atlantik dochádzalo miestami až k absurdným situáciám. "Loď smeruje k americkým trhom, a keď zistíme, že tam to zákazník nekúpi kvôli colným bariéram, tak ju otočíme, povedzme, do Latinskej Ameriky alebo do Kanady," opísal viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.
Pätnásť percent je síce viac ako predtým, a hoci sa neistota v Európe aspoň čiastočne zažehnala, momentálne je najdôležitejšie toto: "Aby Európska únia aj nemecká vláda urobili všetko, čo je v ich silách, aby sa Nemecko stalo medzinárodne konkurencieschopnejším. Všetko, čo podporuje rast, je teraz dôležité," uviedla prezidentka Zväzu nemeckého automobilového priemyslu Hildegard Müller.
To sa Slovenska ako proexportnej krajiny týka obzvlášť. Ideme však presne opačným smerom, sťažujú sa podnikatelia - najmä pod tlakom konsolidácie, ktorú kabinet Roberta Fica vyskladal na ich zdaňovaní. "Neviem, prečo by ich mal obyčajný človek platiť takýmito všelijakými opatreniami," reagoval viceprezident AZZZ Roman Karlubík.
Odklon od tradičných partnerov
"Cesta, tak ako sme to urobili teraz, je cesta do pekla," povedal výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. Možno nie priamo do pekla, ale do miesta, odkiaľ investície neprichádzajú. Odklon od našich tradičných partnerov na Západe, spolu s vysokým daňovým zaťažením a nepredvídateľným podnikateľským prostredím, už prináša konkrétne dôsledky.
Dobrým príkladom je najväčší súkromný zamestnávateľ na Slovensku - nemecký Volkswagen. Tento rok bratislavský závod súťažil o nový model. "ID.1. Bola to veľmi významná platforma, ktorá by pomohla práve tým, že je nová," dodal Prepiak.
Napokon sme pre spomínané dôvody neuspeli a z nového modelu sa tešia inde - v Portugalsku. Naše firmy tak musia bojovať na dvoch frontoch - zahraničnom aj domácom. A keď sa spýtate aj umelej inteligencie, len dva z najdôležitejších problémov sú zahraničné. Zvyšné štyri má na svedomí naša vláda.