Reklamácie sa vzťahujú aj na nákupy cez internet
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: internet
Vyše 40 percent nakupujúcich má strach z komplikovaného spôsobu reklamácie
Prieskum portálu Heuréka.cz, ktorý pôsobí aj v SR, ukázal, že približne tretina respondentov nenakupuje na internete, pretože sa obáva problémov so zárukou a reklamáciou. Vyše 40 percent nakupujúcich má zasa strach z komplikovaného spôsobu reklamácie. Priemer reklamácií za minulý rok bol 3 percentá z celkových predajov, pričom najviac ich bolo z oblasti audio, video, mobilných telefónov, ale aj počítačov a bielej techniky. Prieskum tiež ukázal, že najviac reklamácií bolo v prvom a druhom mesiaci a ich počet po roku používania klesol na 2 percentá.
Zákazník-spotrebiteľ môže v zmysle Občianskeho zákonníka odstúpiť od zmluvy do 7 dní od nákupu respektíve prevzatia, a to bez udania dôvodu. Podmienkou je vrátiť tovar v rovnakom stave ako pri prevzatí vrátane príslušenstva.
Obchodným zákonníkom sa tak predajca, ako aj zákazník riadia v prípade, ak ide o tzv. IČO zákazníka, čiže ak tovar zakúpil podnikateľ. V takomto prípade Obchodný zákonník nedefinuje odstúpenie od zmluvy do 7 dní od prevzatia, ani lehotu na vybavenie reklamácie. Zákonník ani nedefinuje záruku 24 mesiacov a pokiaľ medzi stranami nevznikne kúpna zmluva podľa Obchodného zákonníka, kde by boli dohodnuté podmienky na odstúpenie do 7 dní, tzv. IČO zákazník na odstúpenie od zmluvy právo nemá.
Internetový obchod hej.sk nad rámec stanovený zákonom navyšuje možnosť odstúpenia od zmluvy do 30 dní tak pre spotrebiteľa, ako aj IČO zákazníka, pričom však v druhom prípade nesmie ísť o tovar, ktorý je určený na ďalší predaj. Samozrejmosťou v oboch prípadoch je, že tovar nesmie byť mechanicky poškodený a musí byť vrátený v pôvodnom stave.