Učiteľ ako verejný činiteľ by mohol za zlé známky skončiť pred súdom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: Redjar/ilustračné
Ak by mal rodič pocit, že sú poškodené práva jeho dieťaťa, tak by mohol podať podnet na trestné stíhanie učiteľa za zneužívanie právomoci verejného činiteľa
"Učitelia majú povinnosť objektívne hodnotiť. Ak by mal rodič žiaka pocit, že sú poškodené práva jeho dieťaťa, tak by mohol v tejto súvislosti dať podnet na trestné stíhanie učiteľa za zneužívanie právomoci verejného činiteľa," povedal Dostál. Problém neobjektívneho hodnotenia by sa podľa neho nemal riešiť na úrovni trestného práva, ale ako záležitosť, ktorú si má vybaviť škola vo vzťahu učiteľ - rodič.
Dostál zároveň upozornil, že si nemyslí, že v prípade, ak novelu schváli Národná rada SR, tak sa rozbehnú súdne procesy proti učiteľom, avšak "vytvára sa tým priestor na kriminalizovanie konania, ktoré v súčasnosti nemá kriminálny charakter, nie je trestným činom a dá sa riešiť iným spôsobom". Môže tak podľa neho dôjsť k zneužívaniu tejto právnej úpravy a k zastrašovaniu pedagógov.
Podľa ministerstva školstva má status verejného činiteľa poskytnúť učiteľom lepšiu ochranu pred agresivitou žiakov či ich rodičov. Dostál tvrdí, že novela nezabezpečí reálne lepšiu ochranu, keďže vo vzťahu k žiakom nebude navrhovaná právna úprava účinná. "Vôbec nerieši problém fyzického a verbálneho násilia voči učiteľom zo strany žiakov vo veku do 13 rokov, ktorí ešte nenesú trestnú zodpovednosť," upozornil.
Pokračoval, že rovnako mladiství, teda žiaci vo veku 14 až 18 rokov, až na niektoré výnimky nebudú môcť byť za útok na učiteľa potrestaní, pretože podľa Trestného zákona ide o prečin a ten nie je považovaný za trestný čin, ak bol spáchaný mladistvým a jeho závažnosť je malá. "Postihovanie by tak bolo možné uplatniť len vo vzťahu k plnoletým žiakom, študentom a ich rodičom," vysvetlil Dostál s tým, že navrhovaný status verejného činiteľa sa tak absolútne minie účinkom.
Ambíciu lepšie ochraňovať pedagógov by riešil vyššou vymáhateľnosťou práva, "keďže aj dnes existujú trestné činy, ktoré umožňujú postihovať fyzické a verbálne násilie voči učiteľom aj bez toho, aby mali postavenie verejného činiteľa". Ide o ublíženie na zdraví, vydieranie, nebezpečné vyhrážanie či výtržníctvo.
Vládna novela má zároveň zadeliť pedagógov do štyroch kariérových stupňov, ktoré by vyjadrovali mieru ich profesionálnych kompetencií a riešili by zároveň aj ich finančné ohodnotenie. Odmeňovanie učiteľov a výšku ich miezd by ovplyvňoval kariérny rast a ďalšie vzdelávanie.
Kariérové stupne má tvoriť začínajúci pedagogický zamestnanec, samostatný pedagogický zamestnanec, pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a pedagogický zamestnanec s druhou atestáciou. Každý stupeň by mal mať základný kreditový príplatok. Platy učiteľov by tak neboli rovnaké.
Kredity by pedagógovia získali napríklad za autorstvo či spoluautorstvo schválených učebníc, učebných textov, pracovných zošitov, učebných pomôcok alebo za iné merateľné tvorivé aktivity, ktoré by súviseli s pedagogickou či odbornou činnosťou. Doba platnosti kreditov by bola najviac sedem rokov. Zamestnávateľ by ich platnosť mohol predĺžiť najviac o tri roky a to zo závažných dôvodov, najmä pri čerpaní materskej, rodičovskej dovolenky alebo dlhodobej práceneschopnosti."