Jasno
Hermína
6.5.2024
Čas na vyliahnutie dinosaura sa zdá záhadou. Vedci ale poznajú odpoveď

Čas na vyliahnutie dinosaura sa zdá záhadou. Vedci ale poznajú odpoveď

HUMENNÉ / Kým sa z vajíčka vyliahne pštros, trvá to asi 40 dní. U malého krokodíla sú to tri mesiace. Koľko ale trvalo, kým sa vyliahne taký dinosaurus, to skúmajú vedci a hoci sa to zdá nereálne, zistiť sa to dá.

Ako dlho trvá, kým sa vyliahne kuriatko alebo káčatko, vieme odsledovať pomerne jednoducho. Vedci ale skúmali, ako dlho trvalo pred miliónmi rokov liahnutie dinosaurov. "Podľa mňa to závisí od veľkosti vajíčka, že čím je väčšie, tým sa dlhšie liahne a čím je menšie, tým kratšie. Pštrosie vajce sa podľa mňa liahne najdlhšie, lebo je najväčšie," povedal Simon, žiak 4. ročníka, ZŠ Hrnčiarska, Humenné."Vajce pštrosovitého vtáka potrebuje 40 dní, aby sa vyliahlo potomstvo. Ak porovnáme s vajíčkom krokodíla, ktoré je oveľa menšie, tak krokodíl potrebuje na vyliahnutie dvakrát toľko - 90 dní. Závislosť, že čím menšie vajíčko, tým kratšia inkubačná perióda, neplatí," poopravil paleontológ Martin Kundrát

Slovensko-americký tím vedcov sa zameral na rozmnožovanie dinosaurov, ktoré sa podobajú vtákom. V zube dinosaurieho embrya objavili čosi ako letokruhy. Kým pri stromoch sa jeden letokruh tvorí jeden rok, u dinosaura vznikol za jediný deň. Embryo troodona našli vedci v Montane na severozápade USA a bolo staré asi 70 miliónov rokov.

Martin Kundát publikoval výsledky spolu s americkými kolegami v prestížnom časopise Scientific reports. Zistili, že kým sa z vajíčka vyliahol malý dinosaurus, trvalo to približne 74 dní. Pri niektorých dokonca ešte menej. Všetko záviselo od starostlivosti dinosaurých rodičov. Dinosaurie mláďa sa rýchlejšie vyliahlo vtedy, keď rodičia vajíčku dodávali dostatok tepla. "Zdrojom tepla je práve rodič. Teda rodič musí byť v pravidelnom kontakte so znáškou vajec a dodáva teplo, ktoré urýchľuje inkubáciu," informoval Martin Kundrát. Nielen, že sa malý dinosaurus na svet dostal skôr, ale zároveň bolo vajíčko vystavené kratšej dobe, počas ktorej by ho mohli ohroziť predátori.

To, čo začalo dinosaurami, pokračuje dnešnými vtákmi. "Vtáky to zdokonalili v tom, že väčšina vajíčka nezahrabáva a dokonca otáča počas inkubácie, aby došlo k rovnomernému zásabovaniu zárodku v hniezde. Dochádza postupne k skracovaniu inkubačnej periódy a k zvyšovaniu šance prežitia nového potomstva," dodal paleontológ.

Najčítanejšie správy