Oblačno
Hermína
6.5.2024
Slovenský jurský park. Objav dinosaurích odtlačkov odštartoval ďalšie bádanie

Slovenský jurský park. Objav dinosaurích odtlačkov odštartoval ďalšie bádanie

ZÁPADNÉ TATRY / Svetovo uznávaný paleontológ, Humenčan Martin Kundrát, prišiel s jedinečným objavom. V západnej časti Tatier našiel stopy dinosaurov staré 200 miliónov rokov. Tvrdí, že išlo o asi päťmetrové mäsožravé dinosaury.

"Pohybujeme sa v období pred 200 miliónmi rokov, čiže je to na rozhraní obdobia triasu a juri, hovoríme o takom "slovenskom jurskom parku," povedal paleontológ Martin Kundrát z Centra interdisciplinárnych biovied UPJŠ v Košiciach. Počas výpravy v Tatrách našli vedci v priebehu štyroch hodín 10 dinosaurích stôp.

Prvé stopy objavil docent Milan Sýkora ešte pred štyridsiatimi rokmi. Išlo o unikátny nález s tým, že ďalšie objavy sú nepravdepodobné. To ale už neplatí. Svetovo uznávaný paleontológ z Humenného objavil ďalšie stopy. "Dinosaury nemali horolezecké vybavenie. Rozprávame o Tatrách, o vysokej nadmorskej výške, ale pravdou je, že presne tie sedimenty, v ktorých sa zachovali stopy sa vytvárali v úplne inom prostredí, s najväčšou pravdepodobnosťou v prímorskom prostredí," dodal Kundrát. Vznikli aj v inej geografickej oblasti a do súčasného Slovenska sa nasunuli takzvaným horotvorným procesom a vyzdvihli sa do veľkej výšky.

"Prvé stopy, ktoré sa našli boli trojprsté, typické predovšetkým pre mäsožravé typy dinosaurov. Nové stopy patria dravým dinosaurom hovoríme o tridaktilnej nohe, trojprstej, všetky tri prsty sa zúčastňovali kontaktu pri chôdzi," povedal Kundrát. Mohli merať do piatich metrov. V Tatrách nájdené stopy ale nie sú odtlačkom chodidla. Do stopy sa totiž naniesol sediment, ktorý stvrdol, a to, čo našiel paleontológ Martin Kundrát, je odliatok stopy.

"Buď stopy patria jednému druhu dravého dinosaura a máme zastúpené rôzne vývinové štádiá alebo máme rôznorodosť dravých dinosaurov," uviedol Kundrát. Objav odštartoval ďalšie vedecké bádanie. "Akým spôsobom mohlo existovať toľko rôznych foriem mäsožravých dinosaurov na tak malom mieste," dodal Kundrát. Martin ale študuje stopy dinosaurov aj mimo územia Slovenska, nedávno sa vrátil z prieskumnej akcie z púšti Gobi v Číne, kde objavil unikátne série stôp gigantických dinosaurov, veľkých 20 až 25 metrov.

Pozrite si archívnu reportáž.

Najčítanejšie správy