Stále uprednostňujeme klasické hrubé retiazky a prstene
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: goldberg/ilustračné
Slováci majú radi tučné, hrubé a lacné retiazky
Medzi Slovákmi sú stále populárne strieborné či zlaté hrubé retiazky či už na krk alebo na ruku.
Aj napriek tomu, že sledujú módne trendy v oblasti šperku, zväčša však uprednostňujú klasické ozdoby. Podľa klenotníkov pri výbere alebo výrobe šperku na zákazku sa spoliehajú muži na vkus svojich nežnejších polovičiek a za tieto doplnky sú ochotní minúť až 30.000 korún ročne. ČTK to povedali zástupcovia firiem, ktoré šperky vyrábajú.
"Muži sa u nás nezvyknú zdobiť. Tí, čo majú peniaze, nosia zlato. Tí, čo ich majú menej, striebro. Vo všeobecnosti Slováci nosia lacné šperky," povedal ČTK Peter Kozánek zo zlatníckej dielne Kozo.
Muži si podľa neho nevedia vymyslieť nejaký zaujímavý šperk a sú veľmi konzervatívni aj pri ich výbere. "Mladšie ročníky už nosia aj modernejšie kožené náhrdelníky v kombinácii s ušľachtilým kovom. Stále sú však populárne retiazky," povedal Kozánek.
Mnohí Slováci podľa neho ešte nevedia investovať do drahých šperkov len tak, že sa im to páči. Keď niečo kupujú, tak je to na nejakú konkrétnu príležitosť, ako je napríklad výročie, promócie či okrúhle narodeniny. "Vtedy sa skladá pomaly celá rodina," tvrdí zlatník.
Na módne trendy v šperkárstve podľa cechmajstra Cechu zlatníkov a klenotníkov Slovenska Ľubomíra Déčiho veľmi vplýva odevná móda. Keďže v oblečení letia farby jesene, tieto trendy si museli "adaptovať" aj dizajnéri rôznych doplnkov a tiež klenotníci. "Takisto sa predávajú výstrelky. Takisto to, čo je zaujímavé, čo je krikľavé, čo je vidieť," povedal.
Tento rok sa podľa neho na náš trh vracajú farebné kovy a kamene. "Momentálne najväčší hit je fialová a hnedá. Prejavuje sa to aj napríklad v perlách, hnedých kameňoch. Rôzne farby hnedej od zlatej, orieškovej, cez škoricovú, čokoládovú až totálne tmavohnedú až čiernu," povedal Déči.
Aj keď donedávna hnedé kamene sa veľmi nepredávali, v súčasnosti ich začali vyhľadávať už aj Slováci. Súvisí to vraj aj s tým, že čoraz viac cestujú a vidia, čo je vo svete "in".
Najpredávanejšími sú však bežné šperky a klasika. Tradíciou je podľa cechmajstra biele zlato v kombinácii s briliantmi. "Biely materiál má tradičné zastúpenie v tom luxusnom šperku. Podporuje krásu a výraz bieleho kameňa a tu čírosť," povedal Déči.
Podľa neho luxusné šperky si na Slovensku môže dovoliť len málo ľudí, nájdu sa však aj takí, ktorí sú ochotní zaplatiť miliónové sumy.