Zatiahnuté
10°
Bratislava
Vojtech
23.4.2024
Reklamácia tovaru: Na čo má kupujúci právo?
Zdielať na

Reklamácia tovaru: Na čo má kupujúci právo?

BRATISLAVA / Reklamácia tovaru je zvyčajne veľká oštara. Nepoteší to ani zákazníkov, ani obchodníkov. Je ale dobré vedieť, na čo všetko v takýchto prípadoch má kupujúci právo.

Záručná doba takmer na všetok spotrebný tovar je 24 mesiacov. To hovorí zákon. Sú ale dva prípady, kedy to neplatí.

"Vzťahuje sa to na tovar s chybou či vadou a na použitý tovar," približuje ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie Nadežda Machútová.

Existujú ale aj špeciálne záručné doby. Na novostavby sú to tri roky, pri stavebných prácach 18 mesiacov a v prípade opráv napríklad topánok, elektroniky alebo áut tri mesiace.

Zákon hovorí, že reklamáciu by mal obchodník vybaviť ihneď. V zložitých prípadoch do troch dní, no najneskôr do 30 dní.

"Ak to obchodník nedodrží, môže zákazník odstúpiť od zmluvy," hovorí Machútová.

Málokto ale vie, že je rozdiel reklamovať v prvom a v druhom roku záruky. V prvých 12 mesiacoch totiž obchodník môže reklamáciu odmietnuť len na základe odborného posudku.

"Druhých 12 mesiacov hrá proti spotrebiteľovi, ale má povinnosť na reklamačnom protokole uviesť, kde si zákazník môže dať výrobok na odborné posúdenie," informuje.

Odborné posúdenie nie je na zahodenie pri cennejších veciach. Ak sa totiž preukáže, že reklamácia bola oprávnená, zákazník sa môže domáhať nielen nápravy, ale aj všetkých nákladov, ktoré s tým súviseli, vrátane toho odborného posudku. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy