Na Zemplíne budú opäť premávať vlaky. Pozrite si dronové zábery zmodernizovanej železnice
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
HUMENNÉ / Po mesiacoch čakania a rozsiahlych prácach sa obyvatelia Zemplína konečne dočkali. Od 14. decembra začnú po modernizovanej trati Bánovce nad Ondavou – Humenné opäť premávať vlaky. Slávnostné potvrdenie priniesol minister dopravy Jozef Ráž priamo v Humennom.
Po rokoch príprav a rozsiahlych prác sa cestujúci na východe Slovenska môžu tešiť na výrazné zlepšenie železničnej dopravy. V Humennom bola v pondelok slávnostne predstavená elektrifikovaná trať medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným. Projekt za viac ako 221 miliónov eur, spolufinancovaný z Plánu obnovy a odolnosti, prinesie kratšie cestovné časy, vyššiu bezpečnosť a komfortnejšie cestovanie.
Rýchlejšie, ekologickejšie a bezpečnejšie
Projekt „Elektrifikácia a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou – Humenné“ predstavuje pre východ Slovenska prelomový moment. Elektrifikácia 33,5-kilometrového úseku umožní nahradiť motorovú trakciu elektrickou pre väčšinu vlakov na linke Košice – Humenné.
Čo konkrétne modernizácia prinesie?
- Vyššia rýchlosť: Traťová rýchlosť sa zvýši až na 120 km/h.
- Ekologickejšia doprava: Elektrické vlaky sú tichšie, neprodukujú lokálne emisie a menej zaťažujú životné prostredie.
- Kratšie cestovné časy: Elektrifikácia a modernizácia infraštruktúry povedie k skráteniu jazdných časov.
- Bezpečnejšia prevádzka: Komplexná rekonštrukcia železničnej infraštruktúry zlepší bezpečnosť prevádzky.
- Komfortnejšie cestovanie: Modernizované stanice a nástupištia ponúknu cestujúcim vyšší komfort.
"Ide o strategickú investíciu do regiónu východného Slovenska, ktorá nekončí položením koľajníc," povedal minister dopravy Jozef Ráž. "Elektrifikácia tejto trate znamená čistejšiu, rýchlejšiu a modernejšiu železničnú dopravu pre celý región. Je to konkrétny krok k tomu, aby verejná doprava bola skutočnou alternatívou k autám a aby ľudia cítili prínos štátnych investícií vo svojom každodennom živote."
Modernizácia sa dotkla nielen samotnej trate, ale aj staníc a zastávok
V Humennom a Michalovciach vznikli nové bezbariérové prístupy na nástupištia, vrátane podchodov, osvetlenia a informačných systémov. Reštrukturalizovaných bolo aj päť vlakových zastávok v regióne.
"Vďaka modernizácii trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným sa na linke Košice – Humenné rozšíri ponuka spojov na 20 vlakov denne a v rannej špičke budú jazdiť v hodinovom intervale," uviedla generálna riaditeľka ZSSK Ivana Piňosová. "Cestujúci budú mať navyše pohodlné prestupy v Košiciach na vlaky do Bratislavy a v Humennom na spoje smerom na Medzilaborce či Stakčín."
Hoci pôvodný termín dokončenia bol stanovený na 30. júla 2025, projekt sa oneskoril do 13. decembra 2025 z dôvodu nevyhnutných stavebných úprav mostných objektov a zistených geologických okolností. Tieto dodatočné úpravy však prispeli k vyššej kvalite a bezpečnosti celej infraštruktúry.
Pozrite si dronové zábery na železničnú stanicu:
Zdroj: Ministerstvo dopravy SR