Nedostatok rušňovodičov komplikuje dopravu do Bratislavy. Vlaky meškajú, náhradné autobusy nestíhajú
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Cestujúci na trati Rajka – Bratislava sa musia obrniť trpezlivosťou. Nedostatok rušňovodičov a výpadky spojov spôsobujú chaos a neistotu, či namiesto vlaku nakoniec nepôjde náhradný autobus. Podobná situácia hrozí aj na juhu Slovenska, kde sa obyvatelia obávajú o svoju dopravnú dostupnosť.
Cestujúci, ktorí denne dochádzajú vlakom z Rajky do Bratislavy, zažívajú krušné chvíle. Meškania spojov sú na dennom poriadku a niekedy namiesto vlaku príde len náhradný autobus. "Obyvatelia nevedia, či príde autobus alebo vlak," potvrdzuje starosta Rajky Vince Kiss a dodáva: "Keď posielajú autobusy z Bratislavy, tak to trvá dlhšie."
Dôvodom výpadkov a meškaní je podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) nedostatok rušňovodičov a práceneschopnosť zamestnancov. "Ide o nedostatok rušňovodičov, sú tam aj nejaké PNky. Ide len o pár liniek počas dňa," vysvetľuje hovorca ZSSK Ján Baček. Pre ľudí dochádzajúcich za prácou do Bratislavy však aj občasné výpadky predstavujú problém, keďže kvôli meškaniam nestíhajú ďalšie prípoje.
Starosta Rajky denne eviduje množstvo sťažností na vlakovú dopravu a považuje to za vážny problém. "Podľa informácií maďarských dopravcov zo slovenskej strany neprišlo vysvetlenie," dodáva Kiss.
Zvolen – Šahy: Hrozí zrušenie vlakového spojenia
Ďalšie zlé správy prichádzajú z juhu Slovenska. Obyvatelia obcí a miest na trati Zvolen – Šahy sa obávajú straty vlakového spojenia. Nový vlakový grafikon, ktorý má vstúpiť do platnosti 15. decembra, s touto linkou totiž nepočíta. "Nemali by to zrušiť železnice, podľa mňa je lacnejší ten vlak ako autobus a veľa ľudí z dedín nemá ani autobusové spojenia, to je veľmi zlé," vyjadrila sa obyvateľka Krupiny. Dotknuté samosprávy sú proti zrušeniu linky a upozorňujú, že vlaky denne využívajú ľudia na cestu do zamestnania či do školy.
Dopravca argumentuje konsolidáciou a nízkym záujmom cestujúcich. Paradoxom je, že linku obnovili len v roku 2019, po 15 rokoch, a to na žiadosť samospráv. Teraz samosprávy opäť rozbiehajú petíciu za zachovanie spojenia.
K výzve sa pridala aj Banskobystrická župa, ktorá varuje pred zahustením ciest, ktoré sú už aj tak preplnené. "BBSK je pripravený rokovať s ministerstvom dopravy a hľadať spoločné riešenia, ktoré umožnia zachovať vlakové spojenie medzi Zvolenom a Šahami," povedala Vanesa Čierna z BBSK.
Zmeny na železniciach už čoskoro
Situácia na železniciach je napätá a už 14. decembra, s platnosťou nového vlakového grafikonu, môžu cestujúci očakávať ďalšie zmeny. Ostáva len dúfať, že sa nájdu riešenia, ktoré zabezpečia spoľahlivé a dostupné vlakové spojenia pre všetkých.