Železnice Slovenskej republiky zavádzajú nový systém. Doprava má byť bezpečnejšia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Rozhovory24: Aký je stav slovenských železníc?
BRATISLAVA / Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dokončili modernizačný projekt – implementáciu systému GSM-R na úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou. Ide o rozsiahlu infraštruktúrnu investíciu v dĺžke viac ako 329 kilometrov, ktorá bola zrealizovaná v rámci hlavného koridoru Rýn – Dunaj v zmluvne stanovenom termíne.
Celková hodnota projektu predstavuje 40 133 389 eur bez DPH a financovaný bol z európskeho programu CEF, pričom časť nákladov pokryl štátny rozpočet Slovenskej republiky.
„Zhotoviteľom stavby je Združenie Spoločnosť KONTRON + AŽD + EŽ, ktoré pozostáva z vedúceho člena Kontron Transportation, s. r. o. a členov AŽD Praha, s. r. o. a Elektrizace železnic Praha, a. s. Zmluva medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením bola uzatvorená 22. marca 2023 s dobou výstavby 600 dní od odovzdania prvého staveniska,“ priblížili ŽSR.
Systém je technickým predpokladom pre ETCS
Projekt je kľúčovou súčasťou napájania slovenskej železničnej infraštruktúry na európske dopravné koridory a predstavuje významný krok k dosiahnutiu interoperability – teda kompatibility so systémami ostatných krajín Európskej únie. Vybudovanie zabezpečovacieho systému GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) je zároveň technickým predpokladom pre fungovanie moderného systému ETCS (European Train Control System) na úrovni L2, ktorý umožňuje automatizované riadenie a kontrolu vlakovej dopravy.
„Pre pochopenie, všetkých po nedávnej mimoriadnej udalosti zaujíma, ako sa dá zabrániť takým nehodám, aká sa stala pod Soroškou v pondelok. Odpoveďou je, že jedine moderných zabezpečením ETCS. Bez toho, aby toto bolo prvoplánovo načasované, som spokojnejší, že vám môžeme predstaviť na slovenskej hlavnej koridorovej trati prenosovú sústavu GSM-R, ktorá je základom pre to, aby prenášala informácie ETCS medzi jednotlivými bodmi infraštruktúry a vozidlami s mobilnou časťou ETCS. Je pred nami ale ešte veľa práce a nutných investícii do infraštruktúry, ale aj do vozidiel dopravcov,“ uviedol generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.
Zrážka dvoch rýchlikov pri Rožňave
Zavádzanie moderného systému napreduje pomaly
„Pamätám si na podobnú nehodu ešte z čias, bol to rok 1992 alebo 1994 (...) . Vtedy zahynulo šesť rušňovodičov, keď pri výpadku zabezpečovacieho zariadenia došlo k tragickému pochybeniu jedného z výpravcov,“ uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24. Podľa neho sa odvtedy železničná infraštruktúra výrazne posunula vpred, no aj tak zostáva veľká časť zodpovednosti na ľudskom faktore.
Prvotné informácie o nedávnej zrážke dvoch vlakov naznačujú práve zlyhanie ľudského faktora. „Všetko prepojené je otázne. Vždy je to v podstate na ľudskom činiteľovi – na konkrétnom človeku, ktorý obsluhuje vlak, na konkrétnom rušňovodičovi,“ uviedol Benka. Vysvetlil, že na Slovensku je moderným európskym systémom vlakového zabezpečenia ETCS vybavených len približne 250 kilometrov tratí – ide najmä o úseky medzi Bratislavou a Žilinou a ďalej smerom na Čadcu. Tento systém dokáže automaticky zastaviť vlaky, ak sa ocitnú v kolíznom kurze.
„Bohužiaľ, ostatné trate takto vybavené nemáme,“ doplnil. Podľa Benku v prípade nehôd, kde takéto zariadenia chýbajú, nezostáva iná možnosť než spoliehať sa na reakcie rušňovodičov. „Nemáme tam nič, čo by v tomto momente dokázalo tie vlaky zastaviť. Rýchle reakcie rušňovodičov sú často jedinou poistkou,“ vysvetlil.
Dorozumievací systém
Podľa ŽSR pôjde o vybudovanie líniového rádio-dispečerského dorozumievacieho systému GSM-R, ktorý zahŕňa anténne stožiare s technologickými kontajnermi, pripojky nízkeho napätia, prenosové zariadenia, základňové rádiostanice BTS s anténnymi systémami, elektronickú zabezpečovaciu signalizáciu, klimatizačné jednotky a optickú kabelizáciu vedenú po existujúcich trakčných stĺpoch.
Tento projekt nadväzuje na už existujúcu mobilnú rádiovú sieť GSM-R na trase Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica s Českou republikou. „Momentálne prebieha kolaudačný proces, do ktorého sú zapojení zhotoviteľ, objednávateľ, stavebný dozor aj budúci prevádzkovatelia siete. Súčasťou záverečného procesu je aj komplexné testovanie funkcionality systému v prevádzkových priestoroch určených na riadenie železničnej dopravy, a to počas rôznych prevádzkových situácií, ako sú bežná prevádzka, výluky alebo mimoriadne udalosti,“ uviedli železnice.
Rádiová sieť podľa nich spĺňa všetky požiadavky na certifikáciu NoBo (Notifikovaný orgán) a jej parametre boli overené podľa európskych noriem EIRENE, ktoré definujú štandardy pre železničné mobilné rádiové siete v Európe. Železnice uviedli, že implementáciou systému GSM-R sa slovenská železničná výrazne priblížila štandardom transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Projekt má prispieť k zvýšeniu bezpečnosti, spoľahlivosti a efektivity železničnej dopravy a posilní konkurencieschopnosť Slovenska na európskom dopravnom trhu.