Zatiahnuté
13°
Bratislava
Vladimíra
16.10.2025
Železnice Slovenskej republiky zavádzajú nový systém. Doprava má byť bezpečnejšia
Zdielať na

Železnice Slovenskej republiky zavádzajú nový systém. Doprava má byť bezpečnejšia

Archívne video

Rozhovory24: Aký je stav slovenských železníc?

BRATISLAVA / Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dokončili modernizačný projekt – implementáciu systému GSM-R na úseku Varín – Košice – Čierna nad Tisou. Ide o rozsiahlu infraštruktúrnu investíciu v dĺžke viac ako 329 kilometrov, ktorá bola zrealizovaná v rámci hlavného koridoru Rýn – Dunaj v zmluvne stanovenom termíne.

Celková hodnota projektu predstavuje 40 133 389 eur bez DPH a financovaný bol z európskeho programu CEF, pričom časť nákladov pokryl štátny rozpočet Slovenskej republiky.

„Zhotoviteľom stavby je Združenie Spoločnosť KONTRON + AŽD + EŽ, ktoré pozostáva z vedúceho člena Kontron Transportation, s. r. o. a členov AŽD Praha, s. r. o. a Elektrizace železnic Praha, a. s. Zmluva medzi Železnicami Slovenskej republiky a Združením bola uzatvorená 22. marca 2023 s dobou výstavby 600  dní od odovzdania prvého staveniska,“ priblížili ŽSR.

Systém je technickým predpokladom pre ETCS

Projekt je kľúčovou súčasťou napájania slovenskej železničnej infraštruktúry na európske dopravné koridory a predstavuje významný krok k dosiahnutiu interoperability – teda kompatibility so systémami ostatných krajín Európskej únie. Vybudovanie zabezpečovacieho systému GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) je zároveň technickým predpokladom pre fungovanie moderného systému ETCS (European Train Control System) na úrovni L2, ktorý umožňuje automatizované riadenie a kontrolu vlakovej dopravy.

„Pre pochopenie, všetkých po nedávnej mimoriadnej udalosti zaujíma, ako sa dá zabrániť takým nehodám,  aká sa stala pod Soroškou v pondelok. Odpoveďou je, že jedine moderných zabezpečením ETCS. Bez toho, aby  toto bolo prvoplánovo načasované, som spokojnejší, že vám môžeme predstaviť na slovenskej hlavnej  koridorovej trati prenosovú sústavu GSM-R, ktorá je základom pre to, aby prenášala informácie ETCS medzi  jednotlivými bodmi infraštruktúry a vozidlami s mobilnou časťou ETCS. Je pred nami ale ešte veľa práce  a nutných investícii do infraštruktúry, ale aj do vozidiel dopravcov,“ uviedol generálny riaditeľ Železníc  Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Zavádzanie moderného systému napreduje pomaly

„Pamätám si na podobnú nehodu ešte z čias, bol to rok 1992 alebo 1994 (...) . Vtedy zahynulo šesť rušňovodičov, keď pri výpadku zabezpečovacieho zariadenia došlo k tragickému pochybeniu jedného z výpravcov,“ uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24. Podľa neho sa odvtedy železničná infraštruktúra výrazne posunula vpred, no aj tak zostáva veľká časť zodpovednosti na ľudskom faktore.

Prvotné informácie o nedávnej zrážke dvoch vlakov naznačujú práve zlyhanie ľudského faktora. „Všetko prepojené je otázne. Vždy je to v podstate na ľudskom činiteľovi – na konkrétnom človeku, ktorý obsluhuje vlak, na konkrétnom rušňovodičovi,“ uviedol Benka. Vysvetlil, že na Slovensku je moderným európskym systémom vlakového zabezpečenia ETCS vybavených len približne 250 kilometrov tratí – ide najmä o úseky medzi Bratislavou a Žilinou a ďalej smerom na Čadcu. Tento systém dokáže automaticky zastaviť vlaky, ak sa ocitnú v kolíznom kurze. 

„Bohužiaľ, ostatné trate takto vybavené nemáme,“ doplnil. Podľa Benku v prípade nehôd, kde takéto zariadenia chýbajú, nezostáva iná možnosť než spoliehať sa na reakcie rušňovodičov. „Nemáme tam nič, čo by v tomto momente dokázalo tie vlaky zastaviť. Rýchle reakcie rušňovodičov sú často jedinou poistkou,“ vysvetlil.

Dorozumievací systém

Podľa ŽSR pôjde o vybudovanie líniového rádio-dispečerského dorozumievacieho systému GSM-R, ktorý zahŕňa anténne stožiare s technologickými kontajnermi, pripojky nízkeho napätia, prenosové zariadenia, základňové rádiostanice BTS s anténnymi systémami, elektronickú zabezpečovaciu signalizáciu, klimatizačné jednotky a optickú kabelizáciu vedenú po existujúcich trakčných stĺpoch.

​Tento projekt nadväzuje na už existujúcu mobilnú rádiovú sieť GSM-R na trase Bratislava – Žilina – Čadca – štátna hranica s Českou republikou. „Momentálne prebieha kolaudačný proces, do ktorého sú zapojení zhotoviteľ, objednávateľ, stavebný dozor aj budúci prevádzkovatelia siete. Súčasťou záverečného procesu je aj komplexné testovanie funkcionality systému v prevádzkových priestoroch určených na riadenie železničnej dopravy, a to počas rôznych prevádzkových situácií, ako sú bežná prevádzka, výluky alebo mimoriadne udalosti,“ uviedli železnice.

​Rádiová sieť podľa nich spĺňa všetky požiadavky na certifikáciu NoBo (Notifikovaný orgán) a jej parametre boli overené podľa európskych noriem EIRENE, ktoré definujú štandardy pre železničné mobilné rádiové siete v Európe. Železnice uviedli, že implementáciou systému GSM-R sa slovenská železničná výrazne priblížila štandardom transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Projekt má prispieť k zvýšeniu bezpečnosti, spoľahlivosti a efektivity železničnej dopravy a posilní konkurencieschopnosť Slovenska na európskom dopravnom trhu.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy