Slovenská pošta prejde do roku 2028 zásadnou premenou: Čo to prinesie ľuďom?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Slovenská pošta čelí kritike za zatvorené pobočky a neprehľadné otváracie hodiny. Generálny riaditeľ Vladislav Kupka v rozhovore priblížil, ako bude prebiehať rozsiahla transformácia, ktorá by mala poštu ozdraviť, zefektívniť a prispôsobiť potrebám súčasného klienta. Čo môžeme očakávať?
Tri piliere pre novú budúcnosť
Podľa Kupku je transformácia Slovenskej pošty dlhodobý proces, postavený na troch hlavných pilieroch:
- Konsolidácia poštovej siete: Optimalizácia a zefektívnenie predajnej siete pobočiek.
- Zefektívnenie interných procesov: Zlepšenie fungovania pošty vrátane produktov a služieb.
- Inovácie a investície do budúcnosti: Zavedenie nových technológií a služieb.
Cieľom je, aby sa Slovenská pošta do roku 2028 stala opäť obľúbenou značkou a relevantnou voľbou v porovnaní s kuriérskymi službami.
Finančné ozdravenie ako priorita
Predtým, ako sa pošta zameria na zlepšovanie služieb, musí sa podľa Kupku finančne ozdraviť a stabilizovať. "Slovenská pošta nie je štátny podnik, sme akciová spoločnosť a sme tu za tým účelom, aby sme vykázali zisk. Toto sa našej spoločnosti už dlhé roky nedeje," vysvetľuje Kupka. "Práve preto toto musíme zastaviť a následne teda veríme, že sa nám podarí ten proces dokončiť do úspešného konca. V roku 2028 by sme už stratu nemali vykazovať, mali by sme byť minimálne na vyrovnanom rozpočte."
Optimalizácia siete: Menej pobočiek, viac komfortu?
Najviac sa verejnosť zaujíma o optimalizáciu poštovej siete. Kupka ubezpečuje, že žiadne plošné zatváranie nehrozí. Proces je rozdelený do troch krokov:
1. Optimalizácia v krajských mestách: Uzavretie 26 málo využívaných pobočiek.
2. Optimalizácia v okresných mestách: Ďalšie zefektívnenie siete.
3. Transformácia siete na vidieku: Zachovanie pobočiek prostredníctvom franšízingu.
"V krajských mestách sa bude sieť optimalizovať. Uzavrie sa 26 slabých pobočiek. Naozaj to sú to malé pobočky, ktoré sú väčšinou nedostupné napríklad aj parkovaním alebo otváracími hodinami. A naopak, posilníme vzápätí v týchto mestách zostávajúce poštové body," tvrdí Kupka. "Tie pošty, ktoré tu budú naďalej budú ešte posilnené personálne. Čiže bude tam viac priehradiek. Budú to pošty, ktoré sú dostupnejšie MHD, parkovaním, otváracími hodinami. Takže veríme, že ten klient nakoniec skôr pocíti a určite pocíti zvýšenie komfortu."
Kritériá pre zatvorenie pobočiek zahŕňajú ich finančnú výkonnosť, zaradenie do kategórie povinných alebo nepovinných pobočiek a dostupnosť. Zrušenie sa týka zhruba 2% všetkých pobočiek, čo by nemalo výrazne ovplyvniť celkovú dostupnosť služieb.
Vidiek: Záchrana vďaka franšízam?
Na vidieku Slovenská pošta plánuje zachovať sieť pobočiek, no zmeniť ich fungovanie prostredníctvom franšízingu. "Toto nie je náš zámer, toto by som rád vysvetlil, že čo sa týka vidieka, pre vidiek máme iný recept, tam nechceme redukovať tú sieť. My ju v podstate chceme zachovať," hovorí Kupka.
Pošta chce spolupracovať so samosprávami a transformovať pobočky na franšízy, kde by zdieľali náklady a výnosy. Tento model by mal zabezpečiť zachovanie všetkých súčasných služieb a potenciálne aj ich rozšírenie. Slovenská pošta sa inšpiruje úspešným modelom z Českej republiky.
Doručovatelia: Neoddeliteľná súčasť pošty budúcnosti
Kupka ubezpečuje, že sieť doručovateľov zostáva nezmenená a bude naďalej doručovať zásielky do každej lokality na Slovensku. Navyše sa rozširuje ich vybavenie a služby. "Skôr hovoríme o nejakej tej modernizácii tej práce ako takého, toho doručovateľa, čiže už to nebude len peší doručovateľ. Chceme viac motorizovaných samozrejme a vybavujeme ich aj novými prostriedkami," dodáva Kupka. Doručovatelia budú vybavení multifunkčnými mobilnými zariadeniami, ktoré im umožnia prijímať bezkontaktné platby a ponúkať ďalšie služby priamo u zákazníka.
Lepšia dostupnosť a prehľadnejšie otváracie hodiny
Jedným z cieľov transformácie je aj zlepšenie dostupnosti a prehľadnosti otváracích hodín. "Toto je jeden z našich cieľov, aby pošta bola dostupná nielen v zmysle, či tam zaparkujem alebo sa dostanem MHD, ale aj otváracích hodín. A aby naozaj nikto nemusel veľmi premýšľať, či je dnes ktorý deň a či je dlhší alebo kratší," informuje Kupka. Pre digitálne zdatných klientov je k dispozícii mobilná aplikácia, vďaka ktorej si môžu presmerovať zásielku na inú poštu.
Majú sa zamestnanci báť o prácu?
Kupka ubezpečuje, že hromadné prepúšťanie sa nechystá. Zníženie počtu zamestnancov by malo prebehnúť prirodzenou cestou, vzhľadom na problémy s obsadzovaním niektorých pozícií a prirodzený odchod zamestnancov.
Autonómna pošta budúcnosti: "MAIka" už jazdí po Bratislave
Slovenská pošta testuje autonómne vozidlo "MAIka", ktoré bude doručovať zásielky v pešej zóne v Bratislave. Hoci doručovanie dôchodkov robotickým vozidlom je zatiaľ sci-fi, Slovenská pošta hľadá spôsoby, ako využiť moderné technológie na zlepšenie svojich služieb. Jednou z prekážok je legislatíva, ktorá napríklad neumožňuje doručovanie úradných zásielok do balíkoboxov.
Transformácia Slovenskej pošty je rozsiahly proces, ktorý má za cieľ priniesť modernejšie a efektívnejšie služby. Ostáva nám sledovať, ako sa plány premenia na realitu a aký vplyv to bude mať na bežných občanov.