Modernizácia Sociálnej poisťovne: Pribudne aj mobilná aplikácia
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Sociálna poisťovňa rozširuje funkcie v elektronickom účte poistenca. Mnohé informácie budú ľahšie dohľadateľné. Živnostníci si napr. jednoducho skontrolujú stav poistenia a aj ho rovno zaplatia. Modernizáciu má urýchliť aj mobilná aplikáciu, ktorú chce sociálna poisťovňa spustiť cez leto. Odborník však upozorňuje na komplikovanú registráciu do systému.
Cez elektronický účet poistenca sa už teraz dá napr. vypočítať si budúci dôchodok či zmeniť si adresu, na ktorej budete počas PN-ky. Po novom už klient uvidí aj to, čo sa s jeho žiadosťou o dôchodok aktuálne deje. "Do dnešného dňa každý žiadateľ o dôchodkovú dávku prešiel celou tou púťou rozpísania žiadosti a od dnešného dňa sa klient z pohodlia domova po prihlásení do elektronického účtu dokáže aktívne informovať a dozvedieť sa o stave konania," uviedol riaditeľ Sekcie dôchodkového poistenia Sociálnej poisťovne Martin Hloušek.
Rovnako pribudne informácia o možnej výške dávky podpory v nezamestnanosti. Živnostníkom sa zas otvorí platobná brána k sociálnemu poisteniu. "Zriadenie tej možnosti, tzv. platobnej brány – že budú môcť prípadné omeškané platby zaplatiť, alebo aj bežné poistné zaplatiť cez tento systém – môže byť naozaj pre niekoho dobrou pomôckou," informovala generálna sekretárka Slovenského živnostenského zväzu Miriam Bellušová.
"Takto si predstavujeme moderný štát, modernú komunikáciu s občanom," opísal minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš (Hlas-SD).
Podľa odborníka na technológie je však komplikované už len samotné prihlásenie sa do systému. "Musíte mať meno a heslo... to meno nie je vaše meno, ale číslo – sedem- až osemmiestne. Potom je tam údaj, ktorý vychádza z tzv. autentifikátora. To je už podľa mňa dosť komplikované pre bežného človeka – mať ďalšiu aplikáciu, ktorá vám vygeneruje nejaké číslo, ktoré tam ešte musíte zadať," reagoval odborník na informačné technológie Ondrej Macko.
"Sociálna poisťovňa zabezpečuje tie najkľúčovejšie informácie o občanoch, ktoré o občanoch máme, tak nie je možné, aby sa prihlasovalo nejakou jednoduchou, nezabezpečenou metódou," dodal Hloušek.
Na jeseň chce Sociálna poisťovňa spustiť aj novú mobilnú aplikáciu. Všetky potrebné údaje tak budeme mať ešte ľahšie dostupné priamo v telefóne. "Veľa živnostníkov je naozaj počas pracovných dní v teréne, čiže takto si budú vedieť bezprostredne overiť niektoré informácie alebo skontrolovať, či majú všetko v poriadku," dodala Bellušová. "No ja dúfam, že to bude také jednoduché... Ja používam banku tak, že používam odtlačok prsta a všetko je vybavené, tak to chcem aj od tej aplikácie," uzavrel Macko.