Jasno
25°
Bratislava
Anastázia
30.4.2024
Transparentné účty? Politici využívajú diery v zákone
Zdielať na

Transparentné účty? Politici využívajú diery v zákone

Google News Button Sledovať správy

BRATISLAVA / Oficiálna predvolebná kampaň beží ešte len dva týždne, no už teraz je jasné, že prinesie mnoho otáznikov. Politici využívajú diery v zákone. Transparentné účty používajú len vtedy, keď musia a zverejňovaniu výdavkov sa bránia.

Je to kampaň a to teda poriadna. V boji o kreslá v parlamente lietajú vzduchom obrovské peniaze. Hrubý odhad hovorí, že strany už minuli viac ako 7 miliónov eur. Prečo ostávame pri odhadoch? Pretože politici sa výdavkami veľmi nechvália. Napríklad taký Igor Matovič pred piatimi rokmi za povinné transparentné účty strán tvrdo bojoval. Dokonca by pre ne podporil koaličnú legislatívu. "Keď budeme vidieť, že Andrej Danko bude akceptovať naše podmienky, tak dávam kapitánovi verejný prísľub, že mu za tento zákon zahlasujeme," vyhlásil ešte v roku 2018 Igor Matovič.

No a teraz? Jeho OĽaNO na tom svojom až do soboty, 24. júna, deklarovalo presne nula billboardov. A to napriek tomu, že Slovensko je nimi posiate už mesiace. Strany totiž musia zverejňovať výdavky až od 9. júna. Všetko predtým je iba o ich dobrej vôli. Doterajším - oficiálnym - rekordérom v míňaní je tak Saska. Aj vďaka viacerým nevšedným investíciám. 66-tisíc eur. Toľko minula na dotlač kuchárskej knihy Richarda Sulíka. Či to voliči zjedia aj s navijakom, to sa ukáže až na jeseň. "Je to skutočne dobrý nápad. Namiesto nejakého nefunkčného pera dostanete kuchársku knihu, v ktorej môžu byť nejaké zaujímavé recepty," zhodnotil politológ Radoslav Štefančík.

"Veľa strán rozdáva také kľúčenky, visačky a to stojí možno polovicu z toho. To je pre nás práveže výhodná cena," vyjadril sa predseda strany SaS Richard Sulík. Nejde ale o jedinú položku, ktorá zdvíha obočie. Progresívne Slovensko minulo 40-tisíc za kampaňové video. "Bolo spracované profesionálnym filmárskym štábom a trhová cena za takýto výstup je absolútne relevantná," odznelo v stanovisku PS. No rovnako ako v prípade Matoviča, často nie je podstatné to, čo na účtoch je, ale to, čo na nich nie je. Reč je o exposlancovi Gyimesim. Transparency International Slovensko tvrdí, že využil nedokonalosť zákona a kampaňový billboard si kúpil za vlastné. A čo je ešte horšie, náklady údajne vysoko presahujú jeho ročný plat v Národnej rade.

"My nevieme, odkiaľ tie peniaze prichádzajú, nevieme, v akom množstve prichádzajú, pretože tieto financie nevidíme na transparentnom účte strany Aliancia ani nikde inde," informoval riaditeľ Transparency International Slovensko Michal Piško. Gyimesi sa bráni tým, že firma výrazne nadhodnotila jeho výdavky. Napríklad, namiesto 6 500 eur, o ktorých hovorí Transparency, vraj na facebookovú kampaň neminul ani tisícku, čo nám doložil výpisom. Ani počet billboardov podľa neho nesedí. "Boli zaplatené jednak z mojich súkromných zdrojov a jednak zo zdrojov mojej rodiny. Takže v tomto smere som čistý ako ľalia," obhájil sa exposlanec NR SR György Gyimesi.

No a za obvinením vidí liberálne spiknutie. "Ak by som vyznával progresívne myšlienky, tak by som bol miláčikom Transparency International, ale, žiaľ, som konzervatívny, takže som cieľom ich kampane," pokračoval Gyimesi. Kontaktovali sme aj ministerstvo vnútra, ktoré na voľby dohliada. Zatiaľ sme ale ich vyjadrenie napriek naliehaniu nedostali. V kampani sa pritom politikom naozaj oplatí rozbiť osobné, rodinné či stranícke prasiatka. Príspevky od štátu sú veľkorysé, možno až príliš veľkorysé. V minulých voľbách bola tarifa necelých 9 eur za hlas. Ak by OĽaNO s 25 percentami dosedelo v parlamente celé obdobie, dostalo by viac ako 21 miliónov, takto im ostane necelých 20. Cena hlasu je rátaná z priemernej mzdy, a tak sa znova zvýši.

"Strany, ktoré dostanú viac ako tri percentá, dostanú za jeden hlas približne 13 eur," oznámila hovorkyňa ministerstva financií Michaela Lovásová. Tieto peniaze znovu pôjdu aj zoskupeniam bez regionálnych štruktúr, demokratických stanov či vlastných byrokratických aparátov - teda firmám jedného človeka, akou je aj OĽaNO. Dôležité sú iba percentá vo voľbách. "Ten náš systém financovania politických strán zvýhodňuje tých najúspešnejších, tých najväčších, tie menšie strany sú potom v nevýhode," uviedol Piško. "Je na mieste otázka, či si zaslúžia také intenzívne financovanie zo strany štátu, ktoré momentálne majú," dodal Štefančík. Jasné je iba jedno. Podmienky sa už nezmenia, a tak nás čaká horúca a vyhrotená letná kampaň.

Súvisiace články