Jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Reťazce sa s novým zákonom vysporiadali po svojom. Tvorcovia letákov popustili uzdu kreativite
Zdielať na

Reťazce sa s novým zákonom vysporiadali po svojom. Tvorcovia letákov popustili uzdu kreativite

Google News Button Sledovať správy

BRATISLAVA / Tridsať poslancov parlamentu podpísalo sťažnosť na nový zákon, ktorý nejasným spôsobom nariaďuje, ako má vyzerať obsah letákov a katalógov. Jeho predkladatelia z SNS tvrdia, že takto sa podarí dosiahnuť vyššiu predajnosť slovenských výrobkov. Podľa odporcov však len narastie byrokracia, počet súdnych sporov a doplatia na to bežní zákazníci.

Nový zákon vraví, že minimálne 50 percent potravinových výrobkov v reklamných letákoch musí byť slovenských. Keďže však detaily nešpecifikuje, tvorcovia reklamných letákov popustili uzdu svojej kreativite a napríklad len zaplnili stránky drobnými vyobrazeniami slovenských výrobkov.

"SPPK sa rozhodla, že bude pozorne sledovať, či obchodné systémy na Slovensku naozaj dodržiavajú literu zákona. Minimálne mesiac budeme zbierať informácie," povedala hovorkyňa SPPK Jana Holéciová. Obchodné reťazce vravia, že nové zákonné podmienky spĺňajú, no nesúhlasia s nimi.

"Naša spoločnosť pristúpila k tejto novej podmienke zodpovedne a spĺňame ju. Podiel promovaných slovenských výrobkov v letákoch ako aj v televízii a rozhlasovej reklame je 50 percent. Napriek tomu nesúhlasíme s touto legislatívou, pretože podľa nášho názoru obmedzuje slobodné podnikanie a môže mať vplyv aj na hospodárenie našej spoločnosti," myslí si hovorkyňa Billa Slovensko Kvetoslava Kirchnerová.

Kritici hovoria o viacerých nejasnostiach a diskriminácii v zákone. Napríklad ak niekto dováža francúzske vína či belgickú čokoládu, v podstate nesmie vydať reklamný leták, pretože nebude mať polovicu výrobkov slovenských.

"Súčasťou nášho konceptu je prezentovanie produktov typických pre jednotlivé národné kuchyne. Pri dodržaní zákonných podmienok môže dôjsť k ochudobneniu zákazníka, keďže v žiadnej forme reklamy nebude možné odprezentovať taký počet tematických produktov ako doteraz," píše sa v stanovisku spoločnosti Lidl Slovensko. 

"To je jasná ukážka diletantizmu pri tvorbe legislatívy, výklad je veľmi nejasný. Čaká sa, ako to štát vyhodnotí, ľudia sú vazalmi štátu, ako sa vyspí, podľa toho bude zasahovať a pokutovať," hovorí poslanec OĽaNO Eduard Heger. Navyše proti pokutám podľa zákona nie je možnosť odvolania.

"Jednej skupine podnikateľov sa upiera prezumpcia neviny a právo na spravodlivý proces," povedal predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. Opoziční politici považujú zákon za natoľko problematický, že sa kvôli nemu vo štvrtok obrátili na Ústavný súd. "Podávame vo štvrtok podanie na ÚS, máme aj dostatočný počet podpisov," povedala poslankyňa SaS Jana Kiššová. "SAMO víta túto iniciatívu, keďže ústavnosť zákona bola spochybnená nielen obchodníkmi ale aj nezávislými právnikmi," uviedol Krajčovič. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy