Oblačno
Bratislava
Juraj
24.4.2024
EÚ sa chystá naliať miliardy do odvetia batérií. Šefčovič sľubuje tisíce pracovných miest
Zdielať na

EÚ sa chystá naliať miliardy do odvetia batérií. Šefčovič sľubuje tisíce pracovných miest

BRATISLAVA / Z mega-investície majú prísť peniaze aj na Slovensko. Teší sa z toho minister hospodárstva Sulík, či eurokomisár Šefčovič, ktorý sľubuje tisíce nových pracovných miest. Už menšiu radosť má šéf enviro-rezortu Budaj. Biznis s batériami totiž vyvoláva mnoho otázok ohľadom životného prostredia.

Do baterkového projektu za miliardy eur sa zapojilo 12 členských štátov Európskej únie, vrátane Slovenska. "Európska komisia schválila pomoc vo výške 2,9 miliardy eur, ktorá prinesie pomoc 9 miliard investícií do sektorov budúcnosti," hovorí podpredseda EÚ komisie Maroš Šefčovič. Tieto krajiny sa budú zúčastňovať vo veľkom na celom výrobnom reťazci od ťažby surovín, cez dizajn a produkciu batérií až po ich recykláciu. Únia sa tak chce zbaviť svojej závislosti od Ázie, kedže batérií bude potrebovať stále viac.

Odborníci hovoria, že Európa koná v minúte dvanástej ak už nie po, v tejto oblasti dobehnúť Áziu bude náročné, tá v tomto smere nezaháľa a najmä Čína. "Odvetvie batérií patrí pod strategický priemyselný reťazec, ktorý plne rozvíjame. Vrátane výrobných zariadení.“ hovorí profesor Čínskej akadémie vied Čching Minggao. 

Čína pritom nezaháľa len doma. Expanduje všade, kde sa dá. Aj v Nemecku, či ďalších krajinách únie, aby nám Peking tento biznis nevyfúkol úplne, tak sa to budeme snažiť dobehnúť práve touto investíciou, od ktorej si Maroš Šefčovič sľubuje veľa aj na Slovensku. "Táto investícia by mala len na Slovensku priniesť viac, ako 2400 pracovných miet," hovorí Šefčovič. 


Únia chce rozvinúť odvetvie batérií, ktoré bude od roku 2025 schopné každoročne poskytovať pohon najmenej 6 miliónom elektrických áut. Výrobný cyklus batérií vyvoláva ale viacero otázok. Odborníci síce hovoria o recyklácii na vysokých percentách, keď bude ale elektroáut stále viacej. "Aj tie niekoľko percenta, ktoré nie sú recyklovateľné, ide o ozrutné množstvá," hovorí minister životného prostredia SR Ján Budaj (OĽANO). Podľa ministra životného prostredia by sa preto únia mala zamerať aj na iné formy pohonov. Rovnaký názor má aj analytik. "Je tam vodík, biopalivá, teda to rozpätie je širšie a netreba sa zamerať len na elektromobily." hovorí analytik portálu Energie pre vás Jozef Badida. "Aj keď budú auta na iný pohon, stále tam bude tá batéria, bez tej to auto nepôjde," hovorí minister hospodárstva Richard Sulík. 

Uzatvára na druhej strane minister hospodárstva, ktorý sa z chystaných investícií teší. Úplne proti nie je ani minister životného prostredia, ktorý debatu ukončil filozoficky. "Žiaľ ľudstvo stále beží taký beh, že máme dočasné riešenia, a v tejto fáze bude sa na Slovensku elektromobilita rozvíjať, tak bude to vítané," hovorí Budaj. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy