Slováci nakupujú ako o život. Kuriéri doručia pred Vianocami až 150-tisíc balíkov denne
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO / Vianoce sa blížia a kuriérske spoločnosti sa už pripravujú na najväčší nápor. On-line nákupy totiž uprednostňuje polovica populácie. A to sme stále mierne pod priemerom EÚ. Len jedna kuriérska spoločnosť ročne doručí 20 miliónov balíkov. Ďalší nárast čakajú aj tento rok. Aj preto rozširujú sieť uložných boxov. A kedy ten nákupný ošiaľ vypukne ?
"Tento rok to bude plus mínus, potom 17. novembri. No a ten posledný týždeň do toho 19. decembra je pre všetky logistické spoločnosti peklo, " opisuje generálny riaditeľ DPD Peter Puvak.
"Ono to zo dňa na deň stúpne. Potom aj na kuriéra je vyvinutý celkom vysoký tlak preto, lebo snažíme sa doručiť všetko, " vyjadruje sa kuriér Michal Poda.
Ľudia im nedajú vydýchnuť ani tento rok
Mnohí ľudia dnes uprednostňujú nakupovanie cez internet. Tvrdia, že pri online nákupoch ušetria čas a vyhnú sa davom v preplnených obchodoch.
Kým niektorí ešte stále kombinujú osobné a internetové nákupy, väčšina priznáva, že pohodlie objednávania z domu a rýchle doručenie ich presviedča čoraz viac nakupovať online.
Jeden kuriér dovezie stovky balíkov
Kuriérske spoločnosti musia pred Vianocami zosilniť nielen logistiku, potrebujú totiž aj viac personálu, preto aktuálne robia nábor kuriérov. Pritom jeden kuriér v ten najvyťaženejší deň dokáže rozniesť viac ako 350 balíkov denne. To sú už ale maximálne rekordy.
"V depe v ktorom stojíme máme hodinovú kapacitu 10-tisíc balíkov. Čo sa týka dňovej kapacity, tam sa pohybujeme niekde na úrovni 130 až 150-tisíc balíkov, " pokračuje generálny riaditeľ DPD.
"Ak chceme dosiahnuť tých desaťtisíc, tak všetky okolnosti musia hrať v náš prospech. To znamená, musíme tu mať pristavené autá plne naložené na každom okne bez čakacej doby, " hovorí Martin Hamara z Area Operations Manager DPD SK.
Personálu nie je dostatok
V doručovateľom depe to pred Vianocami vyzerá ako v mravenisku. Pritom riaditeľ, ktorý je v tejto oblasti už 23 rokov, priznáva, že personálu nie je dostatok.
"Áno, je to trošku komplikovanejšie ako po minulé roky, " pokračuje Peter Pavuk.
"Kuriéri majú v tom jasno. Počas tých sviatkov zarobíme celkom slušné peniaze. Je to pre nás taká motivácia. Čím viac doručíme, tým viac zarobíme, " dodáva kuriér Michal.
Slováci sú citliví na cenu tovaru
Aj v súvislosti s konsolidáciou sú Slováci pri online nákupoch citliví na cenu a stále ešte uprednostnia aj doručovanie domov? Do popredia sa ale tlačí generácia Z. Tá je úzko profilovaná a minimálne platí hotovosťou.
"U nich v zásade hotovosť asi neexistuje. Využívajú všetky digitálne možnosti platby a vyžadujú si to, " vyjadruje sa generálny riaditeľ DPD.
"Raz si niečo objednám z domu z pohodlia a väčšinou platím kartou z mobilu, " dodáva kuriér Michal.
"Radšej zaplatím, zoberiem objednávku a vybavené. A nebudem tam na mieste počítať peniaze, " vyjadruje sa opýtaný nakupujúci.