Zatiahnuté
25°
Bratislava
Hana, Anna
26.7.2025
Náročné časy pre Volkswagen: Ekonóm vysvetlil, aký dopad to môže mať na slovenský závod
Zdielať na

Náročné časy pre Volkswagen: Ekonóm vysvetlil, aký dopad to môže mať na slovenský závod

Náročné časy pre Volkswagen

BRATISLAVA / Nemecký automobilový gigant Volkswagen sa zmieta v problémoch. Klesajúce zisky, obchodné vojny a silnejúca čínska konkurencia predstavujú vážnu hrozbu. Ako táto situácia ovplyvní slovenský závod a prečo by sme sa mali obávať o budúcnosť európskeho automobilového priemyslu?

Zisky automobilového giganta Volkswagen v prvom polroku klesli o alarmujúcich 33 percent napriek nárastu predaja. Ekonóm Vladimír Vaňo z GLOBSECu v rozhovore pre JOJ 24 označil túto situáciu za "dôležitý varovný prst" pre celý európsky automobilový priemysel.

Americká colná vojna tlačí na zisk

Podľa Vaňa sa na zhoršení výsledkov Volkswagenu výrazne podpísala "colná sága" so Spojenými štátmi americkými. Len za prvý polrok táto situácia stála koncern 1,3 miliardy dolárov. "Pokles predaja v Severnej Amerike bol najvýraznejší, dosiahol 16 %," upozornil Vaňo.

Okrem ciel sa na výsledkoch Volkswagenu negatívne prejavili aj slabšie výsledky značiek Audi a Porsche a 700 miliónov dolárov nákladov na nevyhnutnú reštrukturalizáciu.

Dobrou správou je, že predajom sa darilo v Južnej Amerike (nárast o takmer 20 %), západnej Európe (nárast o 2 %) a strednej a východnej Európe (nárast o 5 %). "Sklamanie z druhého štvrťroka spôsobili najmä poklesy predaja v Číne a v Spojených štátoch amerických," vysvetľuje ekonóm.

Európa ako oporný bod, elektromobilita ako výzva

Hoci celosvetovo Volkswagen zápasí s problémami, Európa zostáva jeho kľúčovým trhom. "Opäť 40 % predajov skupiny predstavuje Európa," zdôraznil Vaňo. Rast predaja v západnej a strednej Európe však neznamená, že je všetko v poriadku. Rýchly nástup elektromobility so sebou prináša "nemalé výzvy, pokiaľ ide o schopnosť vyrábať tie elektrovozidlá jednak za konkurencieschopné ceny, ale najmä so ziskom," povedal ekonóm.

Napriek tomu sa Volkswagenu darí držať krok v predaji elektromobilov, kde medzi piatimi najpredávanejšími modelmi nájdeme štyri zo skupiny Volkswagen (3 Volkswagen a 1 Škoda). Otázkou však zostáva, či dokáže držať krok s čínskou konkurenciou, pokiaľ ide o ziskové marže.

Ohrozené pracovné miesta v Nemecku?

Klesajúce zisky a tlak na znižovanie nákladov si vyžadujú radikálnu reštrukturalizáciu. "Súčasťou ktorej je napríklad aj zatváranie nie naplno vyťažených závodov, najmä v západnej Európe, vrátane Nemecka," upozornil Vaňo. Toto opatrenie vyvolalo búrku emócií medzi odborovými zväzmi v Nemecku.

Aký dopad to bude mať na Slovensko?

Slovenský závod Volkswagenu, ktorý sa špecializuje na výrobu luxusných modelov, by mohol byť relatívne chránený pred negatívnymi dopadmi. "Výroba tých najväčších a najdrahších modelov so sebou prináša aj z môjho pohľadu relatívne dostatočnú ziskovú maržu," vysvetľuje Vaňo. Zároveň dodáva, že export luxusných vozidiel zo Slovenska do USA ho radí medzi najzasiahnutejšie európske krajiny v prípade uvalenia amerických ciel.

Vaňo zdôraznil, že slovenský závod má v rámci koncernu silnú pozíciu vďaka výrobe luxusných modelov s najvyššími ziskovými maržami. "Je takou poistkou pred tými najhoršími správami, ktorým sa bohužiaľ, a to ukazujú aj výsledky za prvý polrok tohto roka, nevyhnú najmä zamestnanci koncernu v Nemecku," dodal.

Dohoda s USA by mohla trhy upokojiť

Ukončenie colnej vojny medzi USA a Európskou úniou by mohlo priniesť úľavu celému automobilovému priemyslu. "Práve tá neistota je faktorom, ktorý sa premieta do zvýšených transakčných nákladov a sťažuje podnikanie," uzavrel Vladimír Vaňo.

Pracujúci v priemysle už cítia clá. Pozrite si reportáž:

Najčítanejšie správy