Nové štandardy pre výchovné poradenstvo majú zaistiť všetkým deťom rovnakú starostlivosť
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Nové štandardy pre výchovné poradenstvo v školstve by mali zaistiť deťom na celom Slovensku rovnako kvalitnú starostlivosť. Ako uviedla Darina Mikolášová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), štandardy vydali formou metodického usmernenia. Procesné štandardy vznikali v spolupráci s viac ako 50 odborníkmi z oblasti školskej psychológie, klinickej psychológie, špeciálnej a sociálnej pedagogiky, logopédie, raného poradenstva, či prevencie. Spolupracovali na nich aj platformy rodičov či zástupcovia akademickej sféry. Vo verejnom pripomienkovom konaní VÚDPaP v súvislosti s návrhom štandardov posudzoval takmer 2 500 pripomienok od odborných a pedagogických zamestnancov. Ústav zároveň v tomto roku pripravuje aj tvorbu a prijatie obsahových a výkonových štandardov.
„Štandardy majú poskytnúť záruku, že deti s rozmanitými potrebami a ich rodiny dostanú na celom Slovensku rovnako kvalitnú starostlivosť a podporiť, že na takúto starostlivosť majú všetky deti a ich rodiny nárok a je im dostupná. Štandardy sú tvorené v záujme detí a ich rodín, ale s vedomím, že nositeľom tejto zmeny sú všetci odborní a pedagogickí zamestnanci v školách a školských zariadeniach,“ vysvetlila hlavná projektová manažérka národného projektu Štandardy Katarína Nagy Pázmány. V systéme výchovného poradenstva a prevencie v školstve nie sú podľa Mikolášovej aktuálne zavedené odborné postupy. Poukázala, že odborníci sa pri riešení situácie opierajú o informácie zo štúdia, školení či zaužívaných postupov v jednotlivých poradniach. Efektívna pomoc žiakovi je tak otázkou šťastia, ktoré závisí od individuálneho vkladu odborníka a pedagóga.
Mikolášová objasnila, že týmito odbornými postupmi získali slovenskí odborníci podporu pri dokladovaní ich odbornosti a kvality práce či pri argumentácii pre získavanie prostriedkov. Doplnila, že ústav poskytne zariadeniam pomoc pri zavedení týchto postupov. „Štandardy sú vlastne prostredie. Prostredie, v ktorom chceme fungovať a veriť, že to, čo robíme, ako to robíme a kto to robí, nám ponúka lepšiu kvalitu života pre deti, ktoré tú potrebu pomoci vo vzdelávaní a výchove teraz majú,“ priblížila riaditeľka VÚDPaP Janette Motlová.
Nové odborné postupy vytvoril VÚDPaP v rámci národného projektu Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce. Tento projekt sa tak uskutočnil na základe výpomoci Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.