Zatiahnuté
12°
Bratislava
Juliana, Júlia
22.5.2025
Nové štandardy pre výchovné poradenstvo majú zaistiť všetkým deťom rovnakú starostlivosť
Zdielať na
Noviny.sk

Nové štandardy pre výchovné poradenstvo majú zaistiť všetkým deťom rovnakú starostlivosť

Nové štandardy pre výchovné poradenstvo v školstve by mali zaistiť deťom na celom Slovensku rovnako kvalitnú starostlivosť. Ako uviedla Darina Mikolášová z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), štandardy vydali formou metodického usmernenia. Procesné štandardy vznikali v spolupráci s viac ako 50 odborníkmi z oblasti školskej psychológie, klinickej psychológie, špeciálnej a sociálnej pedagogiky, logopédie, raného poradenstva, či prevencie. Spolupracovali na nich aj platformy rodičov či zástupcovia akademickej sféry. Vo verejnom pripomienkovom konaní VÚDPaP v súvislosti s návrhom štandardov posudzoval takmer 2 500 pripomienok od odborných a pedagogických zamestnancov. Ústav zároveň v tomto roku pripravuje aj tvorbu a prijatie obsahových a výkonových štandardov.

„Štandardy majú poskytnúť záruku, že deti s rozmanitými potrebami a ich rodiny dostanú na celom Slovensku rovnako kvalitnú starostlivosť a podporiť, že na takúto starostlivosť majú všetky deti a ich rodiny nárok a je im dostupná. Štandardy sú tvorené v záujme detí a ich rodín, ale s vedomím, že nositeľom tejto zmeny sú všetci odborní a pedagogickí zamestnanci v školách a školských zariadeniach,“ vysvetlila hlavná projektová manažérka národného projektu Štandardy Katarína Nagy Pázmány. V systéme výchovného poradenstva a prevencie v školstve nie sú podľa Mikolášovej aktuálne zavedené odborné postupy. Poukázala, že odborníci sa pri riešení situácie opierajú o informácie zo štúdia, školení či zaužívaných postupov v jednotlivých poradniach. Efektívna pomoc žiakovi je tak otázkou šťastia, ktoré závisí od individuálneho vkladu odborníka a pedagóga.


Mikolášová objasnila, že týmito odbornými postupmi získali slovenskí odborníci podporu pri dokladovaní ich odbornosti a kvality práce či pri argumentácii pre získavanie prostriedkov. Doplnila, že ústav poskytne zariadeniam pomoc pri zavedení týchto postupov. „Štandardy sú vlastne prostredie. Prostredie, v ktorom chceme fungovať a veriť, že to, čo robíme, ako to robíme a kto to robí, nám ponúka lepšiu kvalitu života pre deti, ktoré tú potrebu pomoci vo vzdelávaní a výchove teraz majú,“ priblížila riaditeľka VÚDPaP Janette Motlová.

Nové odborné postupy vytvoril VÚDPaP v rámci národného projektu Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce. Tento projekt sa tak uskutočnil na základe výpomoci Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.

Zdielať na

Najčítanejšie