Oblačno
Európskymi nemocnicami sa šíri baktéria odolná voči antibiotikám, zistili vedci
Zahraničie

Európskymi nemocnicami sa šíri baktéria odolná voči antibiotikám, zistili vedci

Archívna reportáž

LONDÝN / Nemocnicami v Európe sa šíri baktéria, ktorá je odolná voči istému druhu antibiotík. Vyplýva to z rozsiahlej štúdie európskych vedcov, ktorej výsledky vyšli v odbornom časopise Nature Microbiology. Podľa výskumníkov z britského Wellcome Sanger Institute, ktorý sa na výskume podieľal, je šírenie rezistentnej baktérie Klebsiella pneumoniae "veľmi znepokojujúce".

Klebsiella pneumoniae je baktéria, ktorá sa bežne nachádza napríklad v tráviacom trakte. U chorých ľudí môže spôsobiť pneumóniu či meningitídu. Niektoré kmene Klebsiella pneumoniae si však vyvíjajú rezistenciu na antibiotiká triedy karbapeném, ktoré sa používajú v prípade, že infekciu nemožno liečiť inými liečivami.

Do zmienenej štúdie sa zapojilo 244 nemocníc od Írska až po Izrael. Vedci v rámci nej analyzovali DNA baktérie zo vzoriek, ktoré zozbierali od infikovaných pacientov. "Naše nálezy naznačujú, že nemocnice sú kľúčovým sprostredkovateľom prenosu a že sa baktéria prenáša z človeka na človeka primárne v nemocniciach," vyjadrila sa pre spravodajský portál BBC Sophia David z Wellcome Sanger Institute. "Fakt, že v rôznych nemocniciach v Európe vidíme rovnaké rizikové klony, nám tiež ukazuje, že je na týchto kmeňoch niečo špeciálne," dodala.

Vedci zároveň varujú pred rizikom šírenia a prenášania rezistencie na iné druhy baktérií. Tá sa môže preniesť pri takzvanej konjugácii - výmene genetických informácií. Pri tomto procese si bunky vymieňajú malé molekuly DNA zvané plazmidy. Prostredníctvom nich sa môže preniesť aj rezistencia.

Najlepším spôsobom, ako problém s infekciami spôsobenými odolnými baktériami riešiť, je podľa odborníkov v prvom rade predísť im. "Sme optimistickí v tom, že s dobrou nemocničnou hygienou, ktorá zahŕňa skorú identifikáciu a izoláciu pacientov s týmito baktériami, môžeme nielen oddialiť šírenie týchto patogénov, ale aj ich úspešne kontrolovať. Tento výskum zdôrazňuje dôležitosť kontroly infekcie a pretrvávajúceho genómového sledovania baktérií odolných voči antibiotikám, aby sme sa uistili, že nové rezistentné kmene zachytíme skoro a budeme bojovať proti šíreniu rezistencie na antibiotiká," cituje BBC člena výskumu Haja Grundmanna z univerzity vo Freiburgu.

Najčítanejšie