Polojasno
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
Spoločnosť Boeing vedela o chybe 737 MAX 8 tri roky. Opravu odkladali
Zdielať na

Spoločnosť Boeing vedela o chybe 737 MAX 8 tri roky. Opravu odkladali

Archívna reportáž

USA / Spoločnosť Boeing už v roku 2017 zistila, že v lietadlách 737 MAX 8 nefunguje výstražná kontrolka, ktorá pilotov upozorňuje na odlišné údaje z dvoch snímačov uhlu nábehu. Chybu počas celých troch rokov ale nepovažovali za nebezpečnú a opraviť ju chceli až v roku 2020. Funkčné čidlo pritom podľa niektorých expertov mohlo zabrániť leteckým haváriám v Indonézii, či v Etiopii, uviedla agentúra AP.

Spoločnosť Boeing v máji priznala, že chybu pri výstrahe senzorov uhlov nábehu už našla v roku 2017. Hneď pár mesiacov potom, čo uviedli lietadlá na trh. Americký úrad pre letectvo (FAA) spoločnosť informovala o možnom probléme až potom, čo sa minulý rok v októbri zrútil prvý Boeing 737 MAX 8 v Indonézii, informoval o tom spravodajský portál idnes.cz. 

Stroje poslednej štvrtej generácie MAX tak spoločnosť Boeing ďalej predávala bez toho,a by výstražné svetlo fungovalo. Celkom Boeing predal 370 lietadiel s touto vadou, predtým ako ich po tragickej havárií v Etiopii prestali spoločnosti hromadne používať. 

Ako ukazuje časový rozpis opráv, ktorý v piatok zverejnila americká vyšetrovacia komisia, Boeing plánoval čidla opraviť až v roku 2020. Zároveň chceli v ten rok uviesť do prevádzky novú generáciu strojov MAX na trh. Po októbrovom páde lietadla síce opravu vo svojom harmonograme posunuli na skorší termín, stále závadu nevnímali ako dôležitú. 

Aj napriek tomu, že spoločnosť o chybe vedela, podľa združenia pilotov Amerických Aeroliniek Boeing boli piloti vždy uisťovaní, že výstražná kontrolka dokáže zlyhanie snímačov odhaliť ešte pred štartom lietadla. "Aj kvôli tomuto uisteniu sme vydali prehlásenie, že budeme so strojmi 737 MAX 8 ďalej lietať. Neskôr sa ukázalo, že to vôbec ale nebola pravda," vyjadril sa predseda únie Jason Goldberg. Boeing ale stále trvá na tom, že kontrolka snímačov nie je pre bezpečnosť veľmi dôležitá. 

Stroje štvrtej generácie MAX využívali dva senzory uhlov nábehu. Pri zlyhaní čidla ale môžu merať uhol stúpania rozdielne, čo vlastne predchádzalo nehode lietadla Lion Air v Indonézii minulý rok v októbri, a následne pádu lietadla Etiopských aeroliniek pri meste Addis Abeby. Pri tejto nehode zahynuli aj Slováci, rodina slovenského politika Antona Hrnka. Viac sa o tejto tragickej havárii lietadla dočítate TU:

​Rozdiel v snímaní spôsobil, že automatické systémy tlačili nos lietadla dole a neumožnili nabrať výšku. Výstražná kontrolka tak potom pilotov na chybu zrejme neupozornila. Špeciálna vyšetrovacia komisia v USA, ktorá pátra po príčinách oboch havárii 7. júna zisťovala, prečo sa Boeing odstráneniu závady nevenoval, a prečo závadu nahlásili až po 13 mesiacoch. Komisia má tiež vyšetriť konanie Amerického úradu pre letectvo, ktorý potom, čo bol po prvej nehode o probléme informovaný, závadu označil za "nízke riziko."

Pre nehodu Boeingu by ceny za letenky zdražieť nemali. Ako by to malo byť s cenami sa dozviete v reportáži TU:

Súvisiace články

Najčítanejšie správy