Zatiahnuté
24.4.2024
Vedci z NASA objavili ďalších 20 planét vhodných na život

Vedci z NASA objavili ďalších 20 planét vhodných na život

Archívna reportáž

WASHINGTON / Dvadsať ďalších planét, ktoré by ľudia mohli teoreticky osídliť, našiel tím vedcov amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA). Pokiaľ sa ich domnienky potvrdia, zvýši sa počet planét mimo slnečnej sústavy, ktoré majú vhodnú vlhkosť aj teplotu na to, aby na nich mohol existovať život, na zhruba päť desiatok, informoval server New Scientist.

Takzvané exploplanéty, teda planéty, ktoré obiehajú okolo inej hviezdy než okolo Slnka, sa podarilo objaviť pomocou teleskopu Kepler. Svoju činnosť prístroj pomenovaný po slávnom astronómovi začal v roku 2009 a jeho úlohou bolo od začiatku práve hľadanie expoplanét. Podľa vedcov ich sú minimálne tisíce.

Teleskop Kepler sa rozbil v roku 2013, za štyri roky svojej činnosti pozoroval výsek galaxie s viac ako 150 000 hviezdami a nazbierané dáta vedci v súčasnosti analyzujú. Podľa serveru New Scentists je tak pravdepodobné, že výskumníci v budúcnosti počet obývateľných expoplanét navýšia.

Jednou z najznámejších z novej dvadsiatky objavených planét, ktoré sú podobné tej našej, je KOI-7923.01, uviedol Jeff Coughlin z vedúceho tímu, ktorý vyhodnocuje dáta z teleskopu Kepler. Na rozdiel od Zeme je táto planéta pre väčšiu vzdialenosť od svojej hviezdy o niečo chladnejšia, podľa Coughlina je ale stále dostatočne teplá na to, aby sa na nej udržala voda v kvapalnom skupenstve, čo je základný predpoklad pre udržanie života, ako ho poznáme.

"Pokiaľ by sme si mali vybrať a vyslať kozmickú loď na jednu z nich, potom by to nebol zlý výber," povedal o KOI-7923.01 Coughlin. Planéta má veľkosť zhruba 97 percent veľkosti Zeme a obehnúť jej hviezdu jej trvá 395 našich dní. Coughlin ale zdôraznil, že je potrebné ďalšie pozorovanie, aby sa potvrdili doterajšie domnienky. Pre poruchu na Keplerovom teleskope sa totiž podarilo každú z dvadsiatky planét pozorovať len raz či dvakrát.

Najčítanejšie správy