Polojasno
20°
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
Arktída sa topí závratným tempom, Fínsko už objavuje výhody otepľovania
Zdielať na

Arktída sa topí závratným tempom, Fínsko už objavuje výhody otepľovania

HELSINKI / Arktída sa topí rýchlym tempom. A to je dobrá správa pre Fínsko, ktoré je hlavným svetovým dodávateľom ľadoborcov. Tamojším spoločnostiam sa nahromadili objednávky za státisíce eur.

"Mysleli by ste si, že ľadoborce už nepotrebujeme, pretože sa ľad topí. Ale v skutočnosti je to práve naopak," povedal serveru Politico Stefan Lindström, poradca severoamerického odboru fínskeho ministerstva zahraničia.

Ľad sa roztápa

Úroveň ľadu klesla túto zimu rekordne nízko. Niektoré arktické monitorovacie stanice zaznamenali teploty, ktoré boli až deväť stupňov Celzia nad normálom. A tohtoročná maximálna ľadová pokrývka bola ešte menšia ako v roku 2015, ktorý bol v tejto súvislosti tiež rekordný.

To je zlá správa pre ľadové medvede a ľudí žijúcich na nízko položených ostrovoch. Ale vo Fínsku otvára zmenšujúca sa masa ľadu nové príležitosti. Od ťažby ropy a zemného plynu pri pobreží, o ktoré má záujem predovšetkým Rusko, cez tankery, nákladné lode, výskumníkov a vedcov, až po vojakov - tí všetci sa tlačia na sever, pretože je vďaka topiacemu sa ľadu prístupnejší. A tí všetci budú ďalej potrebovať ľadoborce.

"Ísť do Arktídy bývalo príliš náročné, ale majitelia lodí sa teraz obzerajú po nových príležitostiach," povedal Arto Uuskallio, riaditeľ pre predaj a marketing fínskej spoločnosti Aker Arctic, ktorá navrhuje a stavia lode.

Príprava na nové podmienky

Medzi klientov spoločnosti patria okrem iného medzinárodné ropné a plynárenské ťažobné spoločnosti, rovnako ako napríklad rôzne pobrežné stráže. "Ľad tam stále je, a preto je potrebné sa na tieto arktické podmienky pripraviť," dodal Uuskalio.

Hoci Fínsko neleží na pobreží Severného ľadového oceánu, má veľa skúseností so stavbou ľadoborcov. Zhruba 60 percent súčasnej svetovej flotily navrhli a postavili vo Fínsku. A toto priemyselné odvetvie očakáva ďalší nárast predaja v nasledujúcich rokoch.

Viac otvoreného mora

Viac otvoreného mora znamená, že lode môžu preplávať severozápadnou cestou, ktorá vedie cez Arktické ostrovy. A väčší záujem je tiež o Severnú morskú cestu, ktorá vedie pozdĺž ruského pobrežia.

Podľa nedávnej správy washingtonského Wilsonovho strediska by moderné ľadoborce mohli uľahčiť prístup na Severnú morskú cestu, ktorá skracuje cestovanie medzi Európou a oblasťou ázijského Pacifiku o 40 percent v porovnaní s tradičnou cestou Suezským prieplavom. "Ak začnete využívať Severnú morskú cestu, budete potrebovať ľadoborce viac ako inokedy," dodal Lindström.

Predtým transkontinentálna preprava túto cestu využívala menej, ale v posledných rokoch sa zvýšila preprava z a do ruských prístavov ležiacich na tejto trase z 2,8 milióna ton v roku 2013 na 4,5 milióna ton v roku 2015, uviedol v minuloročnej októbrovej správe námestník ruského ministra dopravy Viktor Olerskij.

Ľadoborce

A väčší záujem o prepravu Severným ľadovým oceánom sa odráža aj vo fínskych spoločnostiach zapojených do lodiarskeho sektora. Spoločnosť Aker Arctic v minulom roku zaznamenala nárast svojich tržieb o 40 percent na 14 miliónov eur po tom, čo pomohla navrhnúť dizajn ľadoborcových plavidiel schopných prepravovať skvapalnený zemný plyn.

Táto technológia bude aplikovaná na 15 novo vyrábaných plavidiel. Flotila potom bude slúžiť ruskému projektu Polostrov Jamal v hodnote 27 miliárd dolárov, ktorého cieľom je pri dosiahnutí plnej kapacity produkovať ročne 16,5 milióna tony skvapalneného zemného plynu.

Tieto tankery vlastnené medzinárodnými lodiarskymi spoločnosťami budú najdlhšie a najširšie ľadoborce, aké boli kedy postavené, a budú schopné prelomiť ľad silný 2,1 metra. Dodané budú tento rok a vrtné práce v rámci projektu majú začať v budúcom roku.

Kopa objednávok

Helsinskej spoločnosti ArcTM Helsinki Shipyard sa nahromadili objednávky za 600 miliónov eur. Ide prevažne o ľadoborce, ktorých úlohou bude podporiť ruskú ťažbu ropy a plynu. Tieto fínskej doky vlastní ruská firma United Shipbuilding Corporation.

Fínskej spoločnosti tiež dúfajú, že sa im podarí získať nové obchody vďaka stúpajúcemu záujmu rôznych vlád o Arktídu. "S ustupujúcim ľadom by tu mohli operovať vojenské námorníctva, alebo aspoň hliadkovať a sledovať, čo sa v arktickej oblasti deje," uviedol Uuskallio. Bez ďalších podrobností dodal, že jeho firma už dostala niekoľko otázok od zahraničných vlád ohľadne toho, "aké typy plavidiel robíme, čo všetko je možné urobiť, a čo možné nie je", dodal.

Globálne otepľovanie spôsobujú ľudia, zhodli sa vedci. Pozrite si archívnu reportáž:

Zdielať na

Najčítanejšie správy