Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Zhasla posledná nádej. Boeing sa zrútil do oceánu, nikto neprežil
Zdielať na

Zhasla posledná nádej. Boeing sa zrútil do oceánu, nikto neprežil

KUALA LUMPUR / Hľadané malajzijské lietadlo, ktoré sa pred viac ako dvoma týždňami stratilo, sa podľa rozsiahlej analýzy satelitných dát zrútilo v Indickom oceáne západne od austrálskeho Perthu. Na mimoriadnej tlačovej konferencii to dnes oznámil malajzijský premiér, podľa ktorého nehodu nikto neprežil. Informovala britská televízna stanica BBC.

Ďaleko od miesta možného pristátia

Lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines sa zrútilo v južnej časti Indického oceánu. Správu potvrdil malajzijský premiér Najib Razak s odvolaním na novú analýzu satelitných dát prostredníctvom britskej spoločnosti. "S hlbokým poľutovaním musíme oznámiť, že na základe najnovších dát sme došli k záveru, že sa let MH370 zrútil do Indického oceánu. Nikto z pasažierov neprežil."

"Z najmodernejšej analýzy dát sa dá vyčítať, že posledná pozícia letu MH370 bola uprostred Indického oceánu, západne od Perthu, ďaleko od akéhokoľvek miesta, na ktorom by sa dalo núdzovo pristáť," uviedol Razak počas konferencie.

Premiér zároveň dodal, že spoločnosť Malaysia Airlines už hovorila s rodinami 239-tich pasažierov. Rodiny cestujúcich a posádky boli pozvaní na tlačovú konferenciu."Povedali nám, že všetky životy sú stratené," povedal jeden z príbuzných. Razak zároveň vyzval médiá, aby rešpektovali súkromie pozostalých.

Dva farebné objekty

Niekoľko podozrivých predmetov v pondelok objavili čínske a austrálske pátracie lietadlá. Do lokality boli vyslané lode, ktoré by mali na miesto nešťastia doraziť v noci na utorok SEČ.

Austrálsky premiér Tony Abbott oznámil, že posádka austrálskeho lietadla zbadala v prehľadávanej zóne zhruba 2 500 kilometrov juhozápadne od austrálskeho pobrežného mesta Perth dva objekty - jeden guľatý šedozelenej farby a druhý obdĺžikovitý oranžovej farby.

Rozptýlené objekty

V blízkosti miesta, kde boli objekty nájdené, sa pohybuje loď austrálskeho námorníctva Success, ktorá sa pokúsi trosky nájsť a vytiahnuť z oceánu. Malajzijský minister obrany Hishammuddin Hussein potvrdil, že "plavidlo by mohlo doraziť k troskám v priebehu niekoľkých hodín." Na miesto majú namierené i americké, japonské a ďalšie austrálske lietadlá.

V inej časti prehľadávaného územia zbadala čínska pátracia jednotka dva veľké predmety a niekoľko ďalších menších, ktoré by mohli byť stopou po stratenom boeingu. Objekty sú údajne rozptýlené na ploche niekoľkých kilometrov štvorcových. Minimálne jeden z nich - biely štvorec - bol zachytený kamerou lietadla.

Únos, sabotáž či technické problémy?

Lietadlo linky MH370 s 239 ľuďmi na palube zmizlo z radrov 8. marca počas cesty z Kuala Lumpur do Pekingu. Vyšetrovatelia majú podozrenie, že lietadlo bolo úmyselne odklonené tisíce kilometrov od svojej plánovanej trasy, čo naznačili niektoré údaje. Vyšetrovatelia sa zamerali predovšetkým na teóriu únosu, sabotáže, nevylúčili však ani technické problémy.

Falošné údaje, záhadný telefonát

Pozornosť vyšetrovateľov púta osoba kapitána zmiznutého lietadla. V predošlých dňoch sa ukázalo, že na jeho leteckom simulátore, kde si mal nacvičovať mimoriadne pristátie, chýbajú niektoré dáta. Vyšetrovatelia sledujú stopu telefonátu, ktorý kapitán dostal krátko pred odletom.

Ako informoval server Daily Mail, kapitánovi volalo neznáme číslo. Podľa polície išlo o hovor z čerstvo zakúpenej SIM karty. Malajzijské zákony stanovujú nariadenie, že sa každý, kto si chce predplatenú SIM kartu kúpiť, musí predložiť osobné doklady. V tomto prípade však zákazník poskytol falošné údaje.

Závery malajzijských úradov vychádzajú zatiaľ zo satelitných dát britskej firmy Inmarsat. Nezvestný boeing doposiaľ nebol nájdený, píše britský The Guardian. V odľahlej južnej časti Indického oceánu ale pátracie tímy zbadali z lietadiel množstvo predmetov, ktoré sú pravdepodobne troskami zmiznutého stroja.

Vynára sa množstvo otázok

Hoci sa miesto trosiek malajzijského lietadla podarilo lokalizovať, stále to neznamená, že sa pátranie skončilo. Práve naopak. Vyšetrovatelia teraz budú musieť zistiť, čo sa stalo. A to môže trvať celé mesiace. Vynárajú sa tu ďalšie otázky. Napríklad to, ako je možné, že takéto veľké lietadlo letelo presne opačným smerom, bez toho, aby ho zachytil akýkoľvek radar, alebo satelit."Muselo ísť o plánovanú akciu," myslí si expert na letovú prevádzku Pavol Melichárek. 

Vyšetrovateľom by nájsť odpovede jednoznačne pomohli čierne skrinky. Keďže núdzový signál vysielajú približne 30 dní, ozývať by sa mali ešte aj teraz. Na palube Boeingu 777 - 200 boli dve. "Jedna zaznamenáva zvuk v kabíne, druhá čo robia prístroje presne," objasnil Melichárek.

Pátranie po čiernych skrinkách pokračuje

Nájsť ich však podľa experta na leteckú prevádzku rozhodne nebude jednoduché. Pátračom to môže trvať prinajmenšom niekoľko dní. Podobne ako pri nehode francúzskeho airbusu, ktorého čierne skrinky vylovili z mora po neuveriteľných dvoch rokoch.

Všetko tiež závisí od toho, do akej hĺbky sa dostali. Problémom by bolo, ak by sa potvrdilo, že hĺbka Indického oceánu v označených miestach dosahuje údajne až 8 kilometrov. Skrinky by ale mali byť schopné vysielať až z hĺbky 6 000 metrov. Isté je, že nehodu malajzského lietadla neprežil žiaden z pasažierov. Teraz je na vyšetrovateľoch aby zistili, čo presne sa na palube lietadla dialo. Nateraz sa o tom môžeme iba domnievať.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy