Bývalý skúsený pilot v rozhovore: Štyri možné scenáre príčiny pádu lietadla v Indii
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Štyri možné scenáre príčiny pádu lietadla v Indii
DILLÍ / Čo spôsobilo zrútenie moderného Dreamlineru s 242 ľuďmi na palube? Bývalý pilot Ján Česnek analyzuje možné príčiny nešťastia.
Krátko po štarte sa v Indii zrútilo lietadlo spoločnosti Air India s 242 ľuďmi na palube. Stroj sa zrútil do obytnej štvrte a vyvolal rozsiahly požiar. Čo sa mohlo stať? O možných príčinách tragédie sme sa rozprávali s bývalým pilotom Jánom Česnekom.
Lietadlo spoločnosti Air India sa zrútilo krátko po štarte
Záhadná strata signálu a videá s vysunutým podvozkom
Podľa dostupných informácií veža stratila signál s lietadlom necelú minútu po štarte, približne vo výške 190 metrov. Na internete sa objavili videá, ktoré v takýchto prípadoch bývajú často predmetom diskusií. Vidno na nich, že lietadlo malo v čase, keď začalo klesať, vysunutý podvozok. Česnek však upozorňuje: "Pri nekvalitnom zábere z nejakého mobilu sa nedá jasne určiť, či boli klapky v správnej polohe."
Možné príčiny: od technických problémov po zlyhanie motora
Česnek sa vyhol špekuláciám, zdôraznil, že vyšetrovanie bude dlhé a akékoľvek predbežné závery by boli nezodpovedné. Pripustil však niekoľko možných scenárov. "Lietadlo podľa toho, čo som našiel, využilo celú dĺžku dráhy, ale odpútalo sa až na konci dráhy. Už malo byť vtedy vo vzduchu, ale na rýchlosti 174 uzlov, čož je dosť veľká rýchlosť na to, aby lietadlo mohlo letieť a napriek tomu sa odpútala až na konci dráhy. Tak ukazuje to na to, že keď malo rýchlosť a ešte poriadne neletelo, asi že tam neboli otvorené klapky, ale tých príčin môže byť veľa." Dodal, že do úvahy prichádza technická porucha, nefunkčné alebo poškodené riadenie.
Zverejnená komunikácia z pilotnej kabíny, v ktorej posádka hlásila stratu výkonu, ťahu a vztlaku, naznačuje možný problém s motormi. "Aj to je možné, že tie motory stratili ťah. Čo už môže byť technická porucha," povedal Česnek. Poukázal na prípady, kedy vták nasatý do motora spôsobil jeho zlyhanie, no doplnil, že pri nasatí vtákov do oboch motorov by to mohlo mať fatálne následky. Opäť však zdôraznil, že ide len o predčasné špekulácie.
Kritické postupy pred štartom a zraniteľnosť systému
Česnek vysvetlil rozsiahle postupy a checklisty, ktoré piloti musia absolvovať pred štartom. Napriek prísnym pravidlám a kontrolám je systém podľa neho zraniteľný. "Robia to ľudia, kontroluje to aj počítač, ale môže sa stať, že boli zahltení nejakou komunikáciou alebo nejakými inými vedľajšími problémami a preskočia celú tú jednu sekvenciu a ešte ani neurobia check list." Ďalej vysvetlil, že počas štartu si lietadlo samo kontroluje správne nastavenie vzletovej konfigurácie, vrátane polohy klapiek. Ak systém detekuje chybu, mal by sa spustiť alarm, no ani ten nie je neomylný.
Prečo sa to stalo modernému lietadlu?
Fakt, že sa nehoda stala modernému lietadlu, ktoré doposiaľ nemalo žiadnu smrteľnú haváriu, vyvoláva otázky. Boeing 787 Dreamliner, ktorého existuje takmer 1200 kusov po celom svete od roku 2011, je vybavený množstvom bezpečnostných a kontrolných systémov. Podľa Česneka bude Boeing musieť preveriť, či boli dodržané všetky postupy údržby a opráv.
Čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú komunikáciu posádky a letové údaje, by mali poskytnúť kľúčové informácie pre vyšetrovanie. Česnek upozornil na masívny požiar po dopade, ktorý mohol záznamníky poškodiť.
Zdroj: Reuters
Následnosť krokov a skúmanie hmotnosti
Indický regulačný úrad letectva uviedol, že lietadlo vyslalo signál Mayday. Prioritou pilotov v krízovej situácii je najprv letieť, navigovať a až potom komunikovať.
V súvislosti s vysunutým podvozkom krátko po štarte Česnek vysvetlil, že podvozok sa zasúva až vtedy, keď lietadlo bezpečne stúpa. Keďže lietadlo sa nikdy nedostalo do bezpečnej výšky, pravdepodobne ani nebol zatiahnutý.
Česnek pripustil, že hmotnosť lietadla, najmä vzhľadom na dlhý let do Londýna a plnej nádrže, mohla mať vplyv na vzlet. "Samozrejme, že to má vplyv, ale nepredpokladám, že u takej spoločnosti ako je Air India, že by dochádzalo k prekročeniu maximálnej vzletovej váhy." Dodal, že dôležité je nielen dodržanie maximálnej váhy, ale aj správne rozloženie nákladu.
Napriek všetkým bezpečnostným opatreniam Česnek upozornil, že žiadny systém nie je stopercentný. "Štatistika hovorí, že tá bezpečnosť alebo spoľahlivosť lietania je podobná, ako keď si sadnete do vlaku ako do dopravného lietadla. Takže aj vlakové havárie sa dejú aj takéto, takže to nikdy na 100% nebude."
Hoci ide o tragédiu, Česnek zdôraznil, že dôkladné vyšetrovanie prispeje k bezpečnejšiemu lietaniu v budúcnosti.
Počasie ako vylúčený faktor
Počasie v čase nehody bolo priaznivé, s dobrou viditeľnosťou a slabým vánkom. Teplota vzduchu 37 stupňov Celzia, hoci vysoká, by mala byť zohľadnená pri výpočtoch vzletových parametrov.
Vyšetrovanie povedie pravdepodobne indický letecký úrad v spolupráci s Boeingom a americkým leteckým úradom.