Jasno
14°
Bratislava
Hermína
6.5.2024
Umelá inteligencia - pomôcka pre žiakov, výzva pre pedagógov?
Zdielať na

Umelá inteligencia - pomôcka pre žiakov, výzva pre pedagógov?

BRATISLAVA / Umelá inteligencia (AI) sa stala obľúbenou pomôckou žiakov a študentov. Nielenže za nich vytvorí obrázok, vyhľadá užitočné informácie či zanalyzuje text, ale dokáže za nich napísať esej či celú záverečnú prácu. A to nie je všetko. V prípade absencie na vyučovaní dokonca vytvorí poznámky z preberaného učiva, aby vám nič neušlo.

Ako odhaliť, či žiak použil pri tvorbe umelú inteligenciu?

V súčasnosti už existujú nástroje, ktoré uľahčia život aj učiteľom. Dokážu odhaliť, či žiak použil pri tvorbe umelú inteligenciu. Mnohým pedagógom však chýba prax a školenia s AI, ktoré by určite uvítali. "Do budúcna bez tej AI ani nebude možné vzdelanie realizovať," skonštatoval Branislav Šmidt, odborník na generatívnu umelú inteligenciu.

Umelá inteligencia má čoraz väčší vplyv na kvalitu a obsah našej práce. V dohľadnej dobe by nás ale nemala nahradiť, skôr sa nám snaží výrazne pomáhať. Život nám zjednodušuje vo viacerých oblastiach a veľmi pomáha aj na školách. "Pozitív je strašne veľa. Dá sa v podstate individualizovať tá výučba. Môžete to sústrediť na základe potrieb jednotlivých žiakov," priblížil Šmidt. "Je to zvýšenie produktivity, takže dokážem ďaleko rýchlejšie vytvoriť texty alebo ľahko pretvoriť wordový dokument do prezentácie," doplnil Vladimír Hruban, produktívny manažér pre Microsoft.

Vytvorí text, zosumarizuje a zostruční ho, dokáže vytvoriť skladbu a následne ju zhudobniť. Umelá inteligencia už v súčasnosti zefektívňuje dennodenne život študentom. "AI dokáže za nás vytvoriť aj celé prezentácie. Stačí zadať tému prezentácie a za pár sekúnd máme hotovú prezentáciu s textami aj obrázkami," vysvetlil Martin Spano, softwarový vývojár. 

Existujú nástroje, ktoré vedia odhaliť, či daná práca odovzdaná študentom bola vytvorená umelou inteligenciou. Navyše AI učí žiakov overovať si fakty a pracovať so zdrojmi, pretože aj ona robí chyby. "Povedzme, že to isté zadanie dávať cez viacero nástrojov, aby zistili, či nedošlo náhodou k nejakej odchýlke, k halucinácii. V jednom z 20 - 30 zadaní sa môže stať, že ten výstup je nekorektný," opísal Šmidt. V prípade absencie za vás dokonca dokáže spoznámkovať učivo, ktoré spolužiaci v škole preberali.

Umelá inteligencia predstavuje výzvu aj pre pedagógov

Núti ich vymýšľať kreatívne zadania a domáce úlohy, ktoré nedajú žiakom hotové informácie. "Neučiť deti, aby len odovzdali niečo, čo im dodá AI, ale aby sa naučili s informáciami pracovať," zdôraznil Roman Calík, IT špecialista. "Keď zadám, aby mi vypočítali hustotu nejakého telesa na fyzike, tak im nedám presne hodnoty, že tu máte objem, tu máte hmotnosť," vysvetlil Ľuboš Kopecký, učiteľ fyziky a informatiky na ZŠ.

Mnohí pedagógovia umelú inteligenciu ešte nepoužívajú, hoci by chceli. Uvítali by od ministerstva školstva určitý typ vzdelávania o AI. "Čo ponúka, aké sú možnosti, aké sú nástrahy umelej inteligencie, lebo to nám samozrejme hrozí zo strany žiakov. Hlavne by sme to potrebovali preto, aby sme boli o krok pred žiakmi a nie o krok pozadu za nimi," priblížila Jana Hlisnikovská, učiteľka občianskej náuky na ZŠ.

"Vzdelávania, respektíve školenia pre učiteľov sú dlhodobo v ponuke a budú sa priebežne dopĺňať a aktualizovať. Zaviedla sa pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má metodicky usmerňovať všetkých zamestnancov v oblasti digitalizácie vzdelávania," informovala Dagmar Al-Khaldi Mičeková, hovorkyňa Ministerstva školstva SR. Výsledky práce umelej inteligencie sú úchvatné, no treba ju neustále korigovať.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy