Jasno
-2°
Bratislava
Dorota
6.2.2023
Biele šumy pre lepší spánok? Známy neuropsychológ vysvetlil, ako fungujú
Zdielať na

Biele šumy pre lepší spánok? Známy neuropsychológ vysvetlil, ako fungujú

BRATISLAVA / Jeden z desiatich ľudí trpí chronickou nespavosťou a každý druhý má krátkodobý problém so zaspávaním - to sú zistenia odborníkov. Rušiť môže nepohodlná posteľ, kašeľ, upchatý nos, nepríjemné myšlienky, ale aj rôzne zvuky, či desivé ticho. V médiach si prečítate tisíce rôznych rád, ako rýchlo zaspať, od počítania ovečiek až po počúvanie takzvaných bielych šumov. Neviete, aké sú to? Tak napríklad zvuk vysávača, mikrovlnky, lietadla či dažďa. Neuropsychológ nám vysvetlil, ako je možné, že naozaj fungujú.

Určite ste to už zažili, že ste boli na novom mieste a márne ste sa pokúšali zaspať, pretože vás rušili nové neznáme zvuky. Vŕzganie dverí, šuchotanie v podkroví, hlučný smiech na ulici, kašeľ v susednej izbe, zvony, či električka. Dáte si do uší štuple a aj tak to nepomáha. Ticho desí ešte viac.

Na hostí, ktorí majú problém zaspať, myslia mnohí hoteliéri. Možnože ste si všimli v niektorých hoteloch takéto tlačidlo s nápisom "white noise". Keď to zapnete, začujete šum, ktorý prekryje zvuky prichádzajúce z ulice, alebo z iných izieb.

Aj keď nie všetky zvuky celkom identifikujete, nadobúdate pocit, že ich poznáte. Za výberom zvukov je celá veda a vysvetlenie, prečo niektoré zvuky uspávajú, iné budia. Závisí to najmä od toho, čo človek počúval takpovediac v mamkinom brušku. "Zvuk práčky, turbíny lietadla, vysávača, a preto niekedy aj deti, ak plačú a počujú tento typ zvuku, tak ich to upokojí," hovorí neuropsychológ Robert Krause. 

Aj preto dobrá rada pre mladých rodičov, aby ponechali znieť bežný ruch aj počas spánku dieťaťa. Chodenie po špičkách a úplné ticho, naopak dieťa môže prebudiť a vyvolať plač. "Preto aj po pôrode je dobré, aj v prítomnosti bábätka rozprávať," vysvetľuje Krause. 

Do podobnej situácie sa môžeme dostať aj v dospelosti. V novom prostredí nám môže chýbať známa zvuková atmosféra, sústredíme sa na jednotlivé zvuky a nevieme zaspať. Ak si povieme, že tie zvuky nechceme vnímať, dosiahneme opak. Ide o efekt známy ako "nemyslite na ružového slona". "V tom bode sa vytvorí predstava toho, na čo myslieť nemáme, a teda na to myslíme," hovorí Krause. Ak nevieme zaspať, prichádzajú znepokojivé myšlienky, že ráno budeme unavení a začneme na seba tlačiť.

Celý tento problém je možné preskočiť tým, že sústredíme našu pozornosť na nám známe tzv. biele šumy. Každý to má trochu inak, preto je dobré vybrať si také, ktoré nás ozaj uspávajú. Je ich plný internet. "Ak vyhovuje iným, nemusí nám," upozorňuje Krause. 

Okrem bielych dnes už existuje celá škála rôzno-farebných šumov a nie všetky slúžia na podporu spánku.

Súvisiace články

Najčítanejšie