Zatiahnuté
10°
Bratislava
Danica, Dana
16.4.2024
Za trinásť rokov sa musíme pripraviť na dobu bez nových áut na benzín či naftu. Môžeme mať problém
Zdielať na

Za trinásť rokov sa musíme pripraviť na dobu bez nových áut na benzín či naftu. Môžeme mať problém

BRATISLAVA / Europarlament rozhodol. Do 13 rokov povieme zbohom autám na spaľovací pohon. Tento návrh je súčasťou väčšieho klimatického balíčka. Slovenska sa dotýka jednak preto, že sme závislí od výroby áut. Aj preto, že v elektro-mobilite sme na konci unijného rebríčka a naše cesty križujú jedny z najstarších áut v únii.

Múdro povedaná Europarlament podporil revíziu noriem pre emisie oxidu uhličitého pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá. Povedané ľudsky od roku 2035 si v Únii nekúpite nové auto na spaľovací motor. Malo to byť neskôr, Rusi to svojou agresiou urýchlili. "Peniaze na fosílne palivá kúpené v Rusku sú peniaze, ktoré miznú vo vreckách Putina, ktorý vedie vojnu," povedal podpredseda Európskej komiesie Frans Timmermans. 

Cieľom je znížiť emisie z nových automobilov a dodáviek o 100 oproti roku 2021. Návrh neprešiel v europarlamente ľahko. problémy si uvedomujú najmä zástupcovia priemyselných krajín. "Buďme úprimní. Príjmy pre milióny európskych rodín poskytuje európsky priemysel, nie Európske inštitúcie," uviedol bulharský europoslanec Andrej Novakov. 

"Sme stále priemyselnou krajinou v Európskej únii jedno z mála a je dôležité, aby tie automobilky fungovali aj ďalej," povedal europoslanec Vladimír Bilčík. Podľa ZAP sú závody na prechod pripravené a okrem toho v roku 2035 neprejdú čisto na elektro. Nevyvážajú len do Európy, ktorá si stanovila takýto ekologický ciel. "To znamená, že v niektorých prípadoch môže na Slovensku ostať aj výroba so spaľovacími motormi," uviedol riaditeľ ZAP Pavol Prepiak. 

Zákaz predaja áut na spal motor sa bude týkať len nových vozidiel, tzv. jazdenky sa budú môcť naďalej používať a predávať, čo môže v krajinách ako Slovensko spôsobiť problémy. Najmä preto, že v strednej a východnej Európe zaostáva infraštruktúra a ľudia sú chudobnejší. Už teraz naše cesty brázdi jeden z najstarších autoparkov v únii. Zákaz predaja klasických nových áut a prechod na elektro to ešte viac umocní a možno vyženie hore nakoniec aj ceny jazdeniek. "Bolo by vhodné predlžiť obdobie, kedy by mohli byť predavané aj emisné automobily," uviedol europoslanec Hajšel. Vyzerá to teda tak, že automobilky na Slovensku sú pripravené oveľa viac ako samotné Slovensko.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy