Polojasno
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
Pomalé oživovanie turistického ruchu: Stále je to však o domácich, zahraničných turistov je málo
Zdielať na

Pomalé oživovanie turistického ruchu: Stále je to však o domácich, zahraničných turistov je málo

SLOVENSKO / Nezačali sme na zelenej lúke, ale doslova na poli - to sú slová generálneho riaditeľa nedávno vzniknutej Národnej agentúry pre podporu turizmu na Slovensku. Ten sa oproti roku 2019 prepadol o 50 percent. So sloganom „Dovolenka na Slovenku - dobrý nápad, začala Slovakia travel kampaň už počas leta. Na zvrátenie kolapsu cestovného ruchu sa pripravujú aj ďalšie projekty. Patrí tam aj účasť na medzinárodnom podujatí EXPO 2020 v Dubaji.

Do kampane "Dovolenka na Slovensku - dobrý nápad" sa zapojila aj naša televízia, a to s cieľom inšpirovať Slovákov tráviť dovolenku vo vlastnej krajine. Cestovný ruch dostal totiž na frak aj u nás. 

Cestovný ruch na Slovensku vlani klesol o 53 percent, zamestnanosť v ňom o 9 percent

Najhorší prepad však zaznamenalo hlavné mesto, až o 80 percent. "Pokles zahraničných turistov pre Bratislavu je majoritný," informuje generálny riaditeľ Slovakia Travel Václav Mika. "Disponujeme len informáciami od našich členov podnikajúcich v oblasti hotelierstva. Tie hovoria, že na začiatku sezóny bola obsadenosť hotelov v Bratislave na úrovni 10-30 percent," informuje hovorca BTB Július Buday. 

Zahraniční turisti sa vracajú pomaly

V júni tvorili 16 percent hostí, pred dvoma rokmi sa podieľali na návštevnosti 40 percentami. "Následne boli od 9. júla sprísnené podmienky vstupu na Slovensko, čo znamenalo rušenie množstva rezervovaných pobytov zo strany zahraničných klientov," hovorí Buday. "Malo to veľmi nepriaznivý dopad na Česko, Poľsko a Maďarsko, ale našťastie to nahradili domáci turisti," hovorí Mika. 

Aktuálne dáta ešte k dispozícii nie sú. V júni však Slováci tvorili v hoteloch a penziónoch 84 percentný podiel na celkovej návštevnosti. Najviac domácich turistov navštívilo Žilinský kraj (56-tisíc osôb), nasledoval Prešovský (51-tisíc osôb) a Banskobystrický (38-tisíc osôb). Podľa Slovakia Travel tvorili 60 percent domácej návštevnosti. "Tento rok celkom určite prekročíme 40-tisíc cestujúcich letnými vlakmi a môžeme povedať, že najobľúbenejšou destináciou bolo Plavecké Podhradie, v resp. Malé Karpaty a potom Slovenský Raj. Medzi najfrekventovanejšie sa zaradila aj Levoča," informuje hovorca ZSSK Tomáš Kováč. 

Ani čísla z Vysokých Tatier nie sú príliš radostné, jeden údaj sa určite zapíše do histórie

"Je to najslabšia sezóna za posledných 20 rokov," hovorí riaditeľka OOCR Vysoké Tatry Lucia Blašková. V Tatrách už majú štatistiku za prvých osem mesiacov tohto roka, a teda aj za júl a august. O veľhory mali záujem hlavne jednodňoví turisti. 

Maďarov, Poliakov a Čechov bolo zúfalo málo, naopak cestovný ruch podržali domáci

Niektorí sa do Tatier vybrali aj vďaka našej kampani, tak napríklad po odvysielaní reportáže o horských kárach bol o toto dobrodružstvo zvýšený záujem. Národná agentúra pre podporu cestovného ruchu chce so svojím 14 miliónovým rozpočtom vrátiť turizmus na Slovensku k číslam, ako pred pandémiou. A to do troch rokov. "My sme optimisti v tom, že ak teda situácia nám pomôže mať reálne produkty cestovného ruchu - zimnú, letnú sezónu, či kupeľníctvo, tak to bude skôr," hovorí Mika. 

Nuž a práve naše kupeľníctvo by mohlo zarezonovať aj vo svete

A to už čoskoro na svetovej výstave pre podporu cestovného ruchu EXPO 2020 v Dubaji, kde budú pred 192 krajinami prezentovať tú našu.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy