Oblačno
14°
Bratislava
Jela
19.4.2024
Rýchlosť na slovenských diaľnicách: Záujem o jej zvýšenie už nemá ani ministerstvo dopravy
Zdielať na

Rýchlosť na slovenských diaľnicách: Záujem o jej zvýšenie už nemá ani ministerstvo dopravy

BRATISLAVA / Český minister dopravy predložil novelu cestného zákona. Na niektorých diaľničných úsekoch by mohli vodiči jazdiť 140 kilometrovou rýchlosťou. Rozhodnúť však musí parlament. Vlani sa táto rýchlosť testovala aj u nás na D1-tke pod Tatrami. Skúšobná doba však bola príliš krátka a následne zasiahla pandémia.

České diaľnice boli až do roku 2018 navrhované na rýchlosť 120km/h. Až posledné dva roky sú projektované na 130-tku. České riaditeľstvo ciest a diaľnic pripúšťa, že v niektorých miestach je možné jazdiť aj rýchlejšie a zároveň bezpečne. "My staviame stále diaľnice na rýchlosť 130 km/h, pokiaľ sa nás pýtali, či niektoré úseky by zniesli tuto rýchlosť zvýšenú, tak sme tie úseky skutočne vytipovali," vyjadril sa hovorca ŘSD Ján Rýdl.

České ministerstvo dopravy vidí 3 zásadné dôvody pre zvýšenie rýchlosti na diaľnici. "Chceme , aby bola využitá tá novovybudovaná sieť diaľníc. To znamená nové úseky, ktoré majú lepšie parametre, chceme zvýšiť užívateľský komfort vodičov a chceme zvýšiť plynulosť dopravy," zhodnotil hovorca Ministerstva dopravy ČR František Jemelka. Novelu cestného zákona čaká v českom parlamente ešte zrejme búrlivá diskusia. Ak však poslanci zákon schvália, vodiči budu môcť na českej diaľnici jazdiť 140-tkou od roku 2022.

Na rozdiel od našich českých susedov, u nás súhlas parlamentu v prípade zvýšenia maximálnej povolenej rýchlosti zo 130 na 140 km/h, nepotrebujeme. Čo sa týka diaľníc rozhodujeme cestný správny orgán a teda Ministerstvo dopravy. "Cestný správny orgán vždy vyhodnocuje technické parametre. Na Slovensku je to veľmi rôznorodé, niektoré úseky diaľnice sú také, kde sa dá ísť bezpečne aj 160 a niekde je aj 80," vyjadril sa dopravný analytik Jozef Drahovský.

140-tku na diaľnici u nás testovali vlani. Presnejšie na D1 pod Tatrami a len jeden mesiac a to v októbri. Počas testovania polícia zaznamenala jednu prasknutú pneumatiku a jedno prasknuté čelné sklo od odskočeného kameňa. Skúšobná testovacia prevádzka pod Tatrami bola podla polície príliš krátka na vyhodnotenie relevantných výsledkov. Pokračovať sa malo po zimnej údržbe, no nikto nerátal s pandémiou. "Avšak vzhľadom na opatrenia súvisiace s COVID-19 od marca 2020 a so zvýšenou intenzitou cestnej premávky po ukončení núdzového stavu sme k ďalšiemu testovaniu nepristúpili," uviedla hovorkyňa prezídia PZ SR Denisa Bardyová.

Záujem o zvýšenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici však už nemá ani samotné ministerstvo dopravy. "Časová úspora na testovanom úseku diaľnice D1 pri max.rýchlosti 140km/h predstavuje približne 1 a pol minúty. Podľa našej mienky je pomerne málo a ministerstvo dopravy nateraz neuvažuje nad tým, že by sa pokračovalo v takýchto testovacích prevádzkach," vyjadril sa hovorca Ministerstva dopravy SR Ivan Rudolf.


V okolitých štátoch je rýchlosť na diaľnici štandardne 130 km/h. V Poľsku však už pár rokov zvýšili na 140-tku. V Nemecku je odporúčaná 140, maximálna však definovaná nie je. Vyššiu rýchlosť nedávno testovali aj v Rakúsku a to dokonca 160-tku. Výsledok bez nehody a s vyššou plynulosťou. "Ale nakoniec to nezaviedli do praxe kvôli ochranárom, ktorí hovorili, že ked ide auto s vyššou rýchlosťou, robí aj viac hluku," dodal Drahovský.

TV JOJ

Súvisiace články

Najčítanejšie správy