Jasno
Bratislava
Jozef
19.3.2024
Slovensko opäť rekordérom? Suma za jeden kilometer diaľnic vás prekvapí
Zdielať na

Slovensko opäť rekordérom? Suma za jeden kilometer diaľnic vás prekvapí

SLOVENSKO / Slovensko sa môže stať rekordérom vo výstavbe diaľnic. Nejde však o rýchlosť, ktorou ich dokončujeme, ale o cenu za jeden kilometer. Najmä obchvat Žiliny až po Ružomberok pripomína nekonečný príbeh, ktorý je z roka na rok drahší.

Jeden meter slovenských diaľnic stojí daňových poplatníkov desaťtisíce eur. Zdá sa však, že nový rekord sa rodí na úseku Turany-Hubová, kde nás jeden kilometer vyjde možno až 90 miliónov. 

Stavebné povolenie na tento úsek síce vydali už v roku 2008, no neskôr ho zrušili a dodnes sa pre nález vzácnych rašelinísk nestavia. Musela sa totiž hľadať iná cesta. "Vyhral variant, žiaľbohu, najdrahší s najväčším počtom tunelov, tunelom Korbeľka a Havran a, samozrejme, tunely sú oveľa drahšie na investičnú výstavbu ako trasa diaľnice v úžine," skonštatoval expert na manažment stavieb Milín Kaňuščák. 

Na základe tejto štátnej expertízy by nás malo 13 a pol kilometra diaľnice stáť takmer jeden a štvrť miliardy eur, vrátane výkupu pozemkov a rozpočtovej rezervy. Treba povedať, že ide o cenový strop. "Samotné stavebné práce sú vo výške 900 miliónov bez DPH. Tá cena bude podľa mňa dodržaná a môj osobný odhad je, že bude v súťaži zhotoviteľov oveľa nižšia,"  uviedol Milín Kaňuščák. 

“Tento úsek sa považuje za technicky a finančne najnáročnejší z úsekov ťahu D1, s cieľom prepojenia Bratislavy s Košicami,” vysvetlil Martin Guzi z mediálneho odboru Národnej diaľničnej spoločnosti. Nielen na prvý pohľad však ide o nehorázne čísla, keď si zoberieme, že napríklad nemocnicu Rázsochy by postavili za tri kilometre spomínanej diaľnice.

Dôvodov je viacero."U nás sa do stavebníctva dostali ľudia, ktorí sú tam kvôli biznisu a nie kvôli reálnemu stavaniu," zhodnotil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

Ceny však nezdvíhajú ani tak stavebníci, ako skôr polená, ktoré si sami pravidelne a dobrovoľne hádžeme pod nohy. Dokončenie diaľnice D1 je aj preto stále hudbou ďalekej budúcnosti. "Veď ak by sme aj na začiatku uvažovali o najdrahšej možnej alternatíve, a to je PPP, už dávno to mohlo byť postavené a mohlo nás to stáť omnoho nižšie peniaze," poznamenal Rastislav Cenký. 

Sme však na Slovensku, a tak na odovzdanie tohto úseku budeme musieť v stále väčších kolónach čakať ešte niekoľko rokov. “Termín ďalších krokov prípravy priamo súvisí s úspešným ukončením procesu územného konania stavby ako aj zabezpečením finančného krytia projektu,” priblížil Martin Guzi. 

Večný problém s diaľnicami. NKÚ zverejnil nelichotivé výsledky, kritiku pocítili aj pred NR SR: 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy