Slovensko opäť rekordérom? Suma za jeden kilometer diaľnic vás prekvapí
Slovensko opäť rekordérom? Suma za jeden kilometer diaľnic vás prekvapí
Jeden meter slovenských diaľnic stojí daňových poplatníkov desaťtisíce eur. Zdá sa však, že nový rekord sa rodí na úseku Turany-Hubová, kde nás jeden kilometer vyjde možno až 90 miliónov.
Stavebné povolenie na tento úsek síce vydali už v roku 2008, no neskôr ho zrušili a dodnes sa pre nález vzácnych rašelinísk nestavia. Musela sa totiž hľadať iná cesta. "Vyhral variant, žiaľbohu, najdrahší s najväčším počtom tunelov, tunelom Korbeľka a Havran a, samozrejme, tunely sú oveľa drahšie na investičnú výstavbu ako trasa diaľnice v úžine," skonštatoval expert na manažment stavieb Milín Kaňuščák.
Na základe tejto štátnej expertízy by nás malo 13 a pol kilometra diaľnice stáť takmer jeden a štvrť miliardy eur, vrátane výkupu pozemkov a rozpočtovej rezervy. Treba povedať, že ide o cenový strop. "Samotné stavebné práce sú vo výške 900 miliónov bez DPH. Tá cena bude podľa mňa dodržaná a môj osobný odhad je, že bude v súťaži zhotoviteľov oveľa nižšia," uviedol Milín Kaňuščák.
“Tento úsek sa považuje za technicky a finančne najnáročnejší z úsekov ťahu D1, s cieľom prepojenia Bratislavy s Košicami,” vysvetlil Martin Guzi z mediálneho odboru Národnej diaľničnej spoločnosti. Nielen na prvý pohľad však ide o nehorázne čísla, keď si zoberieme, že napríklad nemocnicu Rázsochy by postavili za tri kilometre spomínanej diaľnice.
Dôvodov je viacero."U nás sa do stavebníctva dostali ľudia, ktorí sú tam kvôli biznisu a nie kvôli reálnemu stavaniu," zhodnotil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.
Ceny však nezdvíhajú ani tak stavebníci, ako skôr polená, ktoré si sami pravidelne a dobrovoľne hádžeme pod nohy. Dokončenie diaľnice D1 je aj preto stále hudbou ďalekej budúcnosti. "Veď ak by sme aj na začiatku uvažovali o najdrahšej možnej alternatíve, a to je PPP, už dávno to mohlo byť postavené a mohlo nás to stáť omnoho nižšie peniaze," poznamenal Rastislav Cenký.
Sme však na Slovensku, a tak na odovzdanie tohto úseku budeme musieť v stále väčších kolónach čakať ešte niekoľko rokov. “Termín ďalších krokov prípravy priamo súvisí s úspešným ukončením procesu územného konania stavby ako aj zabezpečením finančného krytia projektu,” priblížil Martin Guzi.
Večný problém s diaľnicami. NKÚ zverejnil nelichotivé výsledky, kritiku pocítili aj pred NR SR:
Zdroj: noviny.sk/TV JOJ

Krvavý incident v Kežmarku má svoju obeť. Útočníka policajti vypočúvali celú noc
21.01.2020 08:35 Krimi