Jasno
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Vykážeme staré autá z ciest? Žiadne mesto sa zatiaľ neodhodlalo
Zdielať na

Vykážeme staré autá z ciest? Žiadne mesto sa zatiaľ neodhodlalo

BRATISLAVA / O vytvorení takzvaných nízkoemisných zón, teda ulíc, do ktorých budú mať zakázaný vjazd staršie autá, ktoré sú škodlivejšie pre životné prostredie, sa aj na Slovensku hovorí už niekoľko rokov. Zatiaľ jediná zmena, ktorá v tejto oblasti nastala, je to, že právomoc vytvárať takéto zóny sa preniesla z magistrátu na jednotlivé mestské časti. Zatiaľ sa teda motoristi žiadnych vážnejších obmedzení obávať nemusia.

Slovenské mestá majú právo vytvárať takzvané nízkoemisné zóny už približne tri roky, zatiaľ sa však ani jedno z nich k tomuto kroku neodhodlalo. "Od roku 2016 je legislatívne možné zriaďovať nízkoemisné zóny v mestách po celom Slovensku," uviedol Matej Števove, hovorca mestskej časti Bratislava - Staré mesto. 

V Bratislave sa situácia komplikuje aj tým, že nie všetky cesty majú jedného správcu. "Bratislava hlavné mesto má v správe cesty 1 a 2 triedy , ktoré sú skôr vhodné ako obchádzkové trasy k jednotlivým nízkoemisným zónam. 3,4 sú v správach m.č. a preto je vhodnejšie aby m.č. zriaďovali nízkoemisné zóny," dodal Števove. 

Obavy z toho, že takéto zóny narušia chod MHD či, že sa majitelia starších áut s nimi nebudú môcť dostať domov, sú vraj zbytočné. MHD jazdí po cestách 1 a 2 triedy, ktoré sú v správe mesta. Rezidenti budú mať naďalej povolený vjazd do zóny, v ktorej bývajú.

Meranie znečistenia ovzdušia v mestách vykonáva Slovenský hydrometeorologický ústav. Podľa informácií TV JOJ sa na meteorológov neobrátila ani jedna mestská časť, aby si vypýtala údaje, či požiadala o spoluprácu na novom meraní.

Analytik:

Mestskí poslanci schválili dodatok k štatútu hlavného mesta, podľa ktorého je vytvorenie nízkoemisných zón výsadou mestských častí. Spomedzi bratislavských mestských častí mala voči prijatiu tejto zmeny výhrady len Rača. Petržalka súhlasila, no žiada vytvorenie takzvanej emisnej mapy, aby sa vedelo, kde je najväčší problém so znečistením ovzdušia. Takýto postup schvaľuje aj dopravný analytik. "Len tak je možné vedieť, či zriadené nízkoemisné zóny budú mať v danom mieste relevantný vplyv na životné prostredie. Inak je to len vyberanie peňazí od vlastníkov motorových vozidiel a zbytočné náklady, najmä po tom, keď za sprísnili limity pre emisné kontroly a do dvoch rokov zostanú len vozidlá z nízkymi emisiami," uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský. 

Súvisiace články

Najčítanejšie správy