Jasno
Bratislava
Jaroslav
27.4.2024
Vodič, ktorý vozí opatrovateľky do Rakúska: Niekedy musím šoférovať aj 30 hodín
Zdielať na

Vodič, ktorý vozí opatrovateľky do Rakúska: Niekedy musím šoférovať aj 30 hodín

BRATISLAVA / Pri sobotnej tragickej havárii, pri ktorej zahynuli opatrovateľky, cestovali ženy domov z Rakúska. O riskantných prevozoch slovenských opatrovateliek z východného Slovenska do Rakúska prehovoril jeden vodič zo Spišskej Novej Vsi. Chce zostať v anonymite. Pre televíziu JOJ povedal, že v ich firme je vraj bežné, že musia šoférovať bez väčšej prestávky aj viac ako 2000 kilometrov. Štátny tajomník ministerstva práce Branislav Ondruš vyzval ženy, ktoré chodia za prácou do Rakúska ako opatrovateľky, aby si výber slovenskej agentúry dôkladne zvážili.

"Bohužiaľ oni sa tvária, že sú agentúry, ale ide skôr o dohodenie klientovi a Slovenky sa stávajú rakúskymi živnostníčkami, na čo ale naša legislatíva nemá dosah," priznáva Ondruš. 

Na webovej stránke ministerstva práce sú viaceré odporúčania, kedy pracovnú ponuku opatrovateľky v Rakúsku radšej neprijať.

"Keď agentúra nevyžaduje cudzí jazyk, keď nechce odborné vzdelanie, keď napríklad neponúka pracovný pomer ale majú si ho vybaviť sami v Rakúsku," hovorí štátny tajomník ministerstva práce. 

So slovami štátneho tajomníka sa stotožňuje aj zástupkyňa Komory opatrovateliek vo Viedni, ale podľa nej ani v Rakúsku a ani na Slovensku nie je v zákone stanovené, aké podmienky či pravidlá majú agentúry na sprostredkovanie práce opatrovateľky dodržiavať.

"Koncom novembra budeme reprezentovať vo Viedni certifikát pre agentúry, je na dobrovoľnej báze. Môžu sa prezentovať ako kvalitné agentúry, my pracujeme na tom, aby mali vyššie príspevky, klienti a opatrovateľky, má to zmysel. Na Slovensku nemáme ešte ani tie základne nariadenia pre agentúry," vysvetľuje Bibiana Kudziová. 

Dnes je podľa slov vodiča zo Spišskej Novej Vsi bežné, ak do osem miestneho auta nasadne sedem žien z východného Slovenska a s minimálnymi prestávkami vystúpia po 500 či 700 kilometroch v Rakúsku. Potom hneď nasadnú ďalšie. Šofér tak bez väčšej prestávky pokračuje späť na Slovensko.

"Hneď na otočku. Chodilo sa 25,30 až 35 hodín. Len jeden šofér bol. Pod 2500 km to nikdy nebolo," priznáva vodič, ktorý chcel zostať v anonymite. Pritom netají že s únavou, vyčerpanosťou aj mikrospánkom zápasil často. "Vtedy som zastavil, už ako som cítil, že som na pokraji síl, som zastal," vysvetlil vodič.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy