Poisťovňa Rapid Life: Zásah NBS považujeme za neopodstatnený
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Na Slovensku došlo k nevídanej situácii. Národná banka Slovenska vo štvrtok zaviedla nútenú správu nad poisťovňou Rapid Life a tisícky jej klientov teraz čakajú, čo bude ďalej.
Nútená správa začína platiť vo chvíli doručenia rozhodnutia Národnej banky Slovenska, a tak sa stalo presne vo štvrtok ráno. Pred sídlo poisťovne prišli kukláči aj obrnené vozidlo NBS, ktoré zabavilo všetky písomné dokumenty aj počítače spoločnosti. Zamestnanci si mohli zobrať iba osobné veci. "Nútená správkyňa sa pokúsi urýchlene zistiť skutočný stav záväzkov a pohľadávok poisťovne a zabezpečenie jej majetku. Tiež musí preskúmať nektoré podozrenia špekulatívneho prevodu majetku na tretie osoby a vykonať kroky k prípadnému prinavráteniu takéhoto majetku späť do vlastníctva poisťovne," povedala hovorkyňa NBS Jana Kováčová.
Národná banka momentálne nevie povedať, v akej finančnej kondícii sa poisťovňa reálne nachádza. Podľa informácií, ktoré zazneli na tlačovej besede, majiteľka nepodala daňové priznanie za minulý rok a nemajú k dispozícii ani jej účtovnú závierku. Podľa NBS sa však finančné problémy poisťovne dotýkajú tisícov ľudí.
Prípad je ale oveľa zamotanejší, ako sa na prvý pohľad zdá. Prvé prípady problémov s vyplácaním poistného plnenia sa objavili už v roku 2009. Poisťovňa však tvrdí, že za to nesie zodpovednosť práve Národná banka. V roku 1995, keď poisťovňa vznikala, totiž pri žiadosti o licenciu predložila chybný výpočet poistného. Veľmi zjednodušene povedané sa stalo to, že pre túto chybu mohli ľudia platiť nízke poistné a mali nárok na pomerne vysoké poistné plnenie. Niekoľko rokov na to sa poisťovňa pre to dostala do ťažkostí a viní z toho práve Národnú banku Slovenska a Ministerstvo financií, ktoré jej licenciu napriek chybe vydalo.
noviny.sk
Poisťovňa sa okamžite po tomto zistení obrátila na súd a žiadala vyplatenie spôsobenej škody, ktorú vyčíslili na 32 miliónov eur. "NBS nám spôsobila škodu. Je to rozhodnutie Okresného, Krajského a dokonca aj Ústavný súd už potvrdil, že naše práva boli poškodené týmto sporom a už malo prísť aj k plneniu. My v súčasnej situácii považujeme tento zásah NBS za neopodstatnený. Pokiaľ ide o našich klientov, ktorí čakajú na svoje peniaze, tak môžem povedať, že v momente, ako nám NBS nahradí škodu, ktorú nám podľa právoplatných rozsudkov spôsobila, budú mať svoje peniaze na účtoch na druhý deň. Na 100 percent," povedal hovorca poisťovne Rapid Life Marek Hitka.
Tento spor sa však netýka iba poisťovne a NBS, ale najmä tísicov klientov, ktorí nevedia, ako postupovať ďalej. Vo všeobecnosti platí, že záväzky má nielen poisťovňa voči svojim klientom, ale aj klienti voči poisťovni - na základe stále platných zmlúv.