Tunel Višňové, ktorý sa staval 27 rokov, otvorili pre návštevníkov. Záujem ľudí spôsobil kolaps dopravy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
VIŠŇOVÉ / Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v nedeľu predstavila verejnosti tunel Višňové, ktorý je súčasťou úseku diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou. Pre návštevníkov Dňa otvoreného tunela pripravila okrem komentovaných prehliadok i kultúrny program.
Na mieste sa tvorili kolóny
Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Filip Macháček podotkol, že tunel Višňové je neustále skloňovanou stavbou, ktorá sa priblížila k svojmu cieľu a k tomu, aby ju mohli v pondelok (22. 12.) sprístupniť motoristom. "Urobili sme v nedeľu Deň otvoreného tunela pre verejnosť i pre tých, ktorí sa ním neprevezú autom, aby si mohli ohmatať a obzrieť to, čo dokázali naši zhotovitelia postaviť," ozrejmil Macháček.
Verejnosť si v rámci podujatia podľa neho mohla prezrieť tunel po prvé priečne prepojenie. "Išlo o komentované prehliadky s vysvetlením technologických celkov, ktoré sú tam," doplnil s tým, že súčasťou podujatia bol i kultúrny program a vysvätenie novej hasičskej stanice. Obrovský záujem ľudí však spôsobil kolaps dopravy. Na mieste sa tvorili rozsiahle kolóny.
Nový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline plánujú diaľničiari oficiálne otvoriť v pondelok. Celý úsek má dĺžku 13,5 kilometra, z toho samotný tunel 7,5 kilometra, po otvorení sa tak stane najdlhším domácim cestným tunelom. Diaľničný úsek bude súčasťou prepojenia Bratislavy a Košíc na D1 a po sprevádzkovaní odľahčí cestu prvej triedy I/18 v okolí Strečna.
Podľa PS Tunel Višňové nie je úspechom
Tunel Višňové nie je úspechom, ale pamätníkom zlyhaní 15 rokov Ficových vlád. Tvrdí to opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) v súvislosti s pondelkovým (22. 12.) avizovaným otvorením tunela, ktorý je súčasťou nového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. TASR o tom informovala v nedeľu Jana Matiašová z mediálneho oddelenia PS.
Zbytočné úmrtia na ceste pod Strečnom a fakt, že sedemkilometrový tunel sa staval 27 rokov, nie sú podľa poslanca Národnej rady SR za PS Jána Hargaša dôvodom na oslavy. "Tunel Višňové je pamätníkom nesplnených sľubov, predražovania a zlých rozhodnutí vlád Roberta Fica (Smer-SD). A najmä toho, že diaľnica do Košíc mala byť hotová už v roku 2010," uviedol Hargaš.
Člen parlamentného výboru pre financie Štefan Kišš (PS) doplnil, že celý projekt je len ukážkou toho, ako štát dokáže stavby výrazne preplatiť. "Za celý 13-kilometrový úsek vrátane tunela Višňové Slovensko zaplatilo o miliardu eur viac, než malo," uviedol Kišš a doplnil, že stavba sa v roku 2014 zastavila, zhotoviteľ bol vyhodený a napokon sa k projektu musel vrátiť, čo stálo štát podstatne viac.
Cesta nespĺňa bezpečnostné normy
To, že motoristi nebudú môcť schádzať z diaľnice priamo do Vrútok, je podľa šéfa rezortu dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) dôsledkom toho, že cesta bola vybudovaná ešte pred desiatimi rokmi a nespĺňa aktuálne bezpečnostné normy pre diaľničné výjazdy. "Bezpečnostné normy sa vyvíjajú a dnes je norma, že zjazd môže byť až 500 metrov za tunelom. Samozrejme, že existujú výnimky z noriem, ale ide o bezpečnosť. Sme v zimnom období, to znamená, že stopercentne teraz tento zjazd otvorený nebude," podčiarkol Ráž. Pripustil, že po skončení zimného obdobia sa začnú kompetentní zamýšľať nad možným riešením tejto situácie.