Výstavba D3 na Kysuciach sa začala: Technicky najnáročnejší úsek má byť hotový do roku 2030
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
ČADCA / Na Kysuciach sa symbolicky začala výstavba dlho očakávanej diaľnice D3. Hoci ide o najkratší z chýbajúcich úsekov, jeho technická náročnosť si vyžiada pomerne dlhý čas. Kedy sa teda vodiči prevezú po nových kilometroch?
Práce na 5,3 kilometra dlhom úseku diaľnice D3 medzi Oščadnicou a Čadcou oficiálne odštartovali poklepaním základného kameňa. Projekt zahŕňa dobudovanie pravého profilu, a teda aj druhej rúry tunela Horelica, ktorý je v prevádzke už od roku 2004.
Náročná stavba s dlhým časovým horizontom
Minister dopravy Jozef Ráž upozornil na technickú náročnosť tohto úseku: "Je to ten najsevernejší, najkratší, ale technicky najzložitejší, preto aj zmluvná doba výstavby je až do roku 2030." Budovanie druhej rúry tunela popri funkčnom tuneli si vyžiada aj obmedzenia v doprave. "Budú tam samozrejme určité odstávky," potvrdil Ráž.
Vo verejnom obstarávaní uspelo združenie troch stavebných spoločností s vedúcim členom Váhostav. Spolu s firmami Metrostav DS a Duna Aszfalt sa zaviazali postaviť dielo za 230 389 465,08 eura bez DPH.
Čo so zvyšnými úsekmi?
Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Filipa Macháčka sa čoskoro začnú práce aj na zvyšných dvoch úsekoch D3: "Zvyšné dva úseky sú na tom veľmi podobne ako tento úsek. Budeme po novom roku klepať základné kamene aj na týchto úsekoch a zhotovitelia sa budú môcť pustiť do práce." Ide o úseky Kysucké Nové Mesto - Oščadnica a Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto.
Po dokončení všetkých troch úsekov sa diaľničná sieť na Kysuciach rozšíri o 26 kilometrov. Celková hodnota troch kontraktov mierne presahuje 890 miliónov eur. Dokončenie D3 je financované z 85 percent z eurofondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu.
TASR