Zatiahnuté
Bratislava
Tibor
10.11.2025
Zrážky vlakov: Odborníci varujú po druhej nehode v krátkom čase
Zdielať na

Zrážky vlakov: Odborníci varujú po druhej nehode v krátkom čase

SLOVENSKO / Zlyhanie ľudského faktoru. To je predpokladaný dôvod zrážky vlakov v Pezinku. Vyšetrovanie stále pokračuje a jeho výsledky budú známe o niekoľko týždňov, či mesiacov. Keďže túto nehodu delia od havárie vlakov pri Rožňave iba približne štyri týždne, odborníci hovoria o varovnom prste.

Rozdielne trate, rovnaký problém

Jeden rozdiel medzi nehodami však je. Nehoda pri Rožňave sa stala na jednej z najviac zanedbávaných tratí, nehoda pri Pezinku na tej najmodernejšej. Zároveň ich však spája jeden fakt.

"Na tej trati pri Rožňave nie je žiadne vlakové zabezpečovacie zariadenie ani systém, ktorý by strážil rušňovodiča. Tu, pri Pezinku, máme jedno z najmodernejších, ale, bohužiaľ, na tejto trati umožňujeme jazdu aj vozidlám, ktoré na lokomotíve nemajú prijímacie zariadenie tohto celého," opísal viceprezident Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Ján Biznár.

Osobný vlak prešiel na červenú

A to bol prípad aj osobného vlaku, ktorý prešiel červené svetlo. "Toto je tá príčina - nemali sme pokrytý zabezpečovacím zariadením ľudský faktor," pokračoval Biznár.

"Predpokladám, že keby tam bol European Train Control System, tak by možno došlo k prejdeniu návestidla o pár metrov, ale určite by ten vlak bol zastavený skôr, než by sa dostal do kritickej situácie," uviedol viceprezident Federácie strojvodcov Peter Dubovský.

Na otázku Hospodárskych novín, či môžu potvrdiť, že podobná kolízia hrozila na trati pri Pezinku aj pred pár dňami, riaditelia Železníc Slovenska a Železničnej spoločnosti Slovenska odpovedali kladne.

"Bolo to v piatok ráno - rýchlik, ktorý dobiehal osobný vlak ZSSK súkromného dopravcu, ten rýchlik bol súkromného dopravcu. Nedobehol ho, zastavili sme ten vlak až v Pezinku. To bolo opačným smerom, potvrdzujem," informoval riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Ľudský faktor ako spoločný menovateľ

Aj keď príčiny pondelkovej večernej zrážky dvoch vlakov v Pezinku sú v štádiu vyšetrovania, rovnako ako tie pri Rožňave, kompetentní už naznačili, čo ju malo spôsobiť.

"Sú určité fakty, ktoré k dispozícii máme, a tieto fakty hovoria, že opätovne zlyhal ľudský faktor," povedal predseda vlády SR Robert Fico (Smer-SD).

"Odišiel od peróna, prešiel cez červenú a zaradil sa pred tento rýchlik," dodal Biznár. Čo sa dá aj dokázať.

"Máme veľmi dobré zabezpečovacie zariadenie na tejto trati a to má záznamové zariadenie. Veľmi spoľahlivo vieme zistiť, v ktorej sekunde, ktoré návestidlo ako svietilo a kde sa ktorý vlak pohol," doplnil Biznár.

Skúsení rušňovodiči

Rušňovodiči z vlakov, ktoré sa zrazili, mali negatívne skúšky na alkohol aj drogy. Obaja patria medzi skúsených a neporušili pracovný postup.

"Čo sa týka odpočinku, nadčasovej práce aj smennosti," reagoval riaditeľ ŽSSK Peter Helexa.

"Určite po takejto udalosti rušňovodič ďalej nepracuje," uzavrel Dubovský.

Viac zabezpečovacích systémov

Čo by sa malo po posledných nehodách zmeniť, je väčší počet zabezpečovacích systémov vo vlakoch - po tom sa volá už niekoľko rokov.

"Je to otázka obrovských finančných zdrojov. Druhé rozhodnutie je predloženie akčného plánu, ako ďalej pokračovať - ako možno mobilizovať kapacity, možno nočné smeny, neviem, tých možností je veľa," dodal Fico.

Návrhy má ministerstvo dopravy predložiť vláde do troch týždňov.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy