Polojasno
25°
Bratislava
Ctibor
13.9.2025
Politika a dane dusia slovenské firmy: Hrozí odchod do zahraničia?
Zdielať na

Politika a dane dusia slovenské firmy: Hrozí odchod do zahraničia?

SLOVENSKO / Turbulentná politická situácia, konsolidačné opatrenia a nestabilné podnikateľské prostredie zneisťujú slovenské firmy. Viaceré z nich začínajú zvažovať odchod do zahraničia. Postupne opadáva aj záujem investorov vkladať peniaze do našej ekonomiky. Jej zrkadlom sú takzvané startupy, ktorých u nás za rok vznikne oveľa menej, ako napríklad v Estónsku.

Viaceré firmy to u nás postupne začínajú baliť. Kým investorov vyrušuje najmä politická situácia, samotní podnikatelia nestíhajú počítať polená pod svojimi nohami. Lakmusovým papierikom každej ekonomiky sú startupy, no v ich zakladaní sme na chvoste Európskej únie. Napriek tomu, že nie sú kľúčové pri tvorbe HDP, prinášajú so sebou inovácie, z ktorých môžu neskôr profitovať iné spoločnosti.

"Sú veľmi dôležité v tom inovačnom podhubí, ktoré potom vytvára možnosti aj pre iné časti ekonomiky, aby rástla," uviedol poradca predstavenstva SLSP Marek Sásik. "Startupy priťahujú talent, prispievajú ku konkurencieschopnosti ekonomiky," povedal senior advisor Civitta Peter Kolesár.

Inovácie rozhodnú o tom, či sa dokážeme prispôsobiť novým trendom. "To, čo máme, napríklad priemysel, potrebujeme udržať, ale potrebujeme sa ďalej posúvať aj v inovatívnejších odvetviach," vyjadril sa ekonomický analytik Marián Kočik

Aký je recept na úspech?

"Napríklad vo väčšej podpore štúdia v odboroch STEM, teda matematika, technika, inžiniering," doplnil Kočiš. Viacero firiem trápia aj nedostatočné možnosti na financovanie projektov. "Podľa nášho prieskumu až štvrtina startupov uvažuje o odchode zo Slovenska v najbližších 12. mesiacoch," pokračoval Kolesár.

Najviac firiem končí u našich západných susedov. O odchode do zahraničia však neuvažujú len startupisti. S touto myšlienkou sa totiž pohráva stále viac tradičných firiem.

Toto sú dôvody

"Vysoké daňové zaťaženie, korupčné kauzy a nevyriešené korupčné kauzy, vplyv politikov na ekonomiku, vysoké poplatkové zaťaženie," osvetlil analytik INESS Radovan Ďurana.

Presadiť sa v cudzine však tiež nebude jednoduché. Stále totiž platí, že nápady máme dobré, no nevieme ich predať. "Veľmi málo sa učíme rozprávať príbeh o firme, o tom, ako ten produkt rieši reálne problémy ľudí," uzavrel Kolesár.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy