Nedostatok rušňovodičov ovplyvňuje železnice. Problémom sú nízke platy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
SLOVENSKO/ HUMENNÉ / Slovensko dlhodobo bojuje s nedostatkom rušňovodičov. Situácia bola kritická najmä na západe krajiny, no teraz sa problémy prehĺbili aj na východe.
Problém nízkych platov
"Väčšina nie je spokojná s platom rušňovodiča, a to poviem naplno," hovorí Dušan Kaša, predseda Federácie strojvodcov SR.
Podľa železničnej spoločnosti bola v máji priemerná mzda rušňovodičov vo výške 2380 eur. Inak to ale vyzerá na začiatku kariéry. "Tam je to podstatne menej. Tam sa ten nástupný plat pohybuje okolo tisíc eur brutto," dopĺňa Kaša. "Dneska mladý rušňovodič určite z tohto platu keď nemá bývanie, má čo robiť, aby uživil rodinu," informuje Jozef Tomko, rušňovodič.
Nedostatok rušňovodičov aj mimo Slovenska
Problém s chýbajúci zamestnancami na železniciach nie je len u nás. Majú ho aj okolité krajiny. "Toto je problém celoeurópsky. Rušňovodičov nie je v celej Európe," vysvetľuje Kaša.
Pre Národného dopravcu aktuálne pracuje takmer 1 320 rušňovodičov. "Predpokladám, že tu chýba nejakých 300 rušňovodičov," myslí si Kaša. Podľa prezidenta Federácie strojvodcov navyše na každých sto rušňovodičov potrebujú ďalších 20 ako rezervu v prípade dovoleniek, PN a iných prekážok v práci.
Konflikt na Ukrajine
Situáciu na východnom Slovensku navyše ovplyvnil aj konflikt na Ukrajine. K súkromným prepravcom za lepším platom odišli aj takí rušňovodiči, ktorí v štátnej firme odpracovali štyri desaťročia. "Začali v Čiernej chodiť tí súkromníci a oni videli, koľko dostávajú za tú robotu. Takže chlapci aj od nás odišli ku súkromníkovi," hovorí Tomás Timko, predseda výboru v Čiernej nad Tisou. "My už nemáme tých srdiečkarov rušňovodičov, sme v úplne inej dobe, lebo ľudia žijú z peňazí," dodáva Kaša.
Náročnosť práce
Práca rušňovodiča je fyzicky a psychicky náročná. Vyžaduje si plné sústredenie, rýchle reakcie a zdravotnú spôsobilosť aj vo vyššom veku. "Chlapci mali 58 rokov, rušňovodiči, a odchádzali do dôchodku. Napríklad ja keď sa dožijem a pôjdem do dôchodku, mi to vychádza na nejakých 64 rokov, tak si zoberte, že je to šesťročný rozdiel," informuje Gabriel Džugan, rušňovodič, predseda Federácie strojvodcov Humenné.
"Vnímame odbornú diskusiu o tom, či by nebolo vhodné aj legislatívne zohľadniť špecifiká tejto profesie pri určovaní veku odchodu do dôchodku alebo pri posudzovaní zdravotnej spôsobilosti," stanovisko vydáva ZSSK.
Sú však aj výnimky. Napríklad 65-ročný Jozef Tomko pracuje ako rušňovodič 44 rokov a do dôchodku sa nechystá. "Teraz som bol 12 dní v Turecku a už som sa nevedel dočkať, kedy prídem do roboty," hovorí Tomko.