Zatiahnuté
11°
Bratislava
Lesana
5.5.2025
Americké clá sú podľa Fica jednou z najdôležitejších tém, ktorej Slovensko čelí
Zdielať na

Americké clá sú podľa Fica jednou z najdôležitejších tém, ktorej Slovensko čelí

BRATISLAVA / Premiér rokoval zo zástupcami automobiliek o aktuálnom vývoji s americkými clami. Ide podľa neho o najdôležitejšiu tému ktorej Slovensko čelí. Vláda aj europoslanci prichádzajú s návrhmi, ktoré by mohli kritickú situáciu zmierniť.

​Stretnutie premiéra so zástupcami automobiliek trvalo približne hodinu – do reči im veľmi nebolo. Situáciu s americkými clami na dovoz tovarov hodnotia ako nepredvídateľnú.

"Raz je niečo ohlásené, potom je to posunuté," uviedol výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky Pavol Prepiak.

Automobilový priemysel tvorí približne polovicu HDP Slovenska. Premiér Robert Fico preto hovorí o clách ako o aktuálne najdôležitejšej téme krajiny: "Uvedomte si, keď chodíte po Slovensku, koľko tu máme fabrík, ktoré vyrábajú rôzne produkty pre automobilový priemysel. To je jednoducho posiate Slovensko malými, strednými alebo väčšími firmami, ktoré zamestnávajú desaťtisíce ľudí."

"Ten extrémny dosah by mohol byť v automobilovom priemysle do 10 000 zamestnancov," pokračoval Prepiak.

Viceprezident Zväzu automobilového priemyslu zároveň poukazuje na potrebu udržania si konkurencieschopnosti voči okolitým krajinám.

"Keď zoberieme napr. mzdové náklady, patríme v rámci V4 medzi krajiny s najväčším odvodom, takže v prípade superhrubých nákladov zamestnávateľa dostane zamestnanec na Slovensku do peňaženky najmenej," dodal Prepiak.

"My musíme konsolidovať... Ja by som potom tiež mohol postaviť otázku, že rušíme nočnú prácu – zdvíhame príplatky za nočnú prácu. Taká odpoveď by potom mohla prísť," informoval predseda vlády Slovenskej republiky Robert Fico (Smer-SD).

Európskemu automobilovému priemyslu by podľa europoslanca Erika Kaliňáka pomohlo tzv. úniové šrotovné.

"Keď sa dnes pozriete na priemerný vek osobných vozidiel v rámci EÚ, zistíte, že tie autá sú staré 12 – 12 a pol roka, a pri Slovensku alebo Česku je to dokonca až 15 rokov. Akákoľvek celoeurópska pomoc k nákupu nových vozidiel by pomohla nielen ekonomike, automobilovému priemyslu, samotným ľuďom, ale ešte aj prírode," reagoval poslanec Európskeho parlamentu (nezaradený) Erik Kaliňák (Smer-SD).

Minister práce Erik Tomáš chce zas upraviť podmienky pre tzv. kurzarbeit – teda mechanizmus, ktorý v čase krízy ochráni zamestnávateľa aj zamestnanca. Pripravených má na to 167 miliónov eur.

"V novele zákona rozšírime vonkajší faktor aj o tzv. nepredvídateľné hospodárske dôvody, ako je napr. výpadok exportu, objemu výroby alebo odbytu – aj pre tieto situácie bude platiť, že štát preplatí 60 percent mzdy a ďalších 20 percent zamestnávateľ," pokračoval minister práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky Erik Tomáš.

"Je veľmi dôležité, aby boli správne nastavené parametre, aby nebolo možné kurzarbeit zneužívať alebo veľmi benevolentne využívať," dodal viceprezident Konfederácie odborových zväzov Slovenskej republiky František Gajdoš. Minister práce chce novelu zákona v skrátenom legislatívnom konaní schváliť do leta.

Súvisiace články

Najčítanejšie správy