Skoro jasno
33°
Bratislava
Leonard
16.8.2022
Aj predchádzať musíte povolenou rýchlosťou, inak hrozí pokuta
Zdielať na
Krimi

Aj predchádzať musíte povolenou rýchlosťou, inak hrozí pokuta

BRATISLAVA / V obľúbenej rubrike Ako to nespackať na vaše otázky odpovedá policajný viceprezident Ľubomír Ábel.

V dopravných správach často počuť pojem objektívna zodpovednosť, ktorý policajti používajú pri kontrole. Štefan chce vedieť, za čo je zodpovedný.

"Čo dopravná vyhláška do tohoto pojmu zahŕňa, lebo som sa to nedočítal. Buď som za niečo zodpovedný stopercentne, alebo nie som vôbec," znie jeho otázka.

"Objektívnou zodpovednosťou sa rozumie zodpovednosť za protiprávny stav, a to bez ohľadu na jeho zavinenie, úmyselné a nedbanlivostné. Zákon o cestnej premávke ustanovil povinnosti držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vymedzených pravidiel," vysvetľuje Ľubomír Ábel. 

Medzi ne napríklad patrí zastavenie na STOP-ke, či keď svieti červená na semafóre, prejazd cez železničné priecestie počas signalizovania prichádzajúceho vlaku a podobne.

"Nejedná sa napríklad v Európskej únii o nič nové, funguje to veľmi úspešne viac ako 10 rokov vo vyspelých štátoch ale aj v Maďarsku. Preto v týchto krajinách nie je vidieť toľko policajtov na cestách lebo dohľad na cestách zabezpečujú pomocou technických prostriedkov – všetko je pod dohľadom kamier," hovorí Ábel.

Treba dodržiavať rýchlosť

Kamier na cestách bude v rámci bezpečnosti len pribúdať. Divák TV JOJ sa obáva, že pokiaľ bude predbiehať pomalé vozidlo a prekročí pritom rýchlosť o pár kilometrov, dostane pokutu.

"Predstavme si, že budem predbiehať autobus, ktorý ide rýchlosťou 85 kilometrov za hodinu. Naozaj ho mám predbiehať 90 kilometrov za hodinu, len aby ma nenamerali a nebola na mne vykonaná objektívna zodpovednosť? Podľa mňa je to nebezpečné s ohľadom na protiidúce vozidlá,"
pýta sa.

"Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy a je irelevantné, či ide o rýchlosť vozidla, ktoré predchádza iné vozidlo alebo idúce v priamom smere. Chcem zdôrazniť, že dohľad pomocou monitorovania je na Slovensku navrhnutý na takých miestach, kde je nebezpečné predchádzať z dôvodu pozdĺžnej plnej čiary respektive, kde je nebezpečné ísť vyššou rýchlosťou,"
hovorí Ábel.

Mätúce značky

Miro zo Sobraniec nevie s určitosťou, akou rýchlosťou má ísť v obci. Mätú ho rôzne dopravné značky s predpísanou rýchlosťou.

"Asi 20 metrov pred značkou začiatku obce, je predpísaná rýchlosť znížená z 90 kilometrov za hodinu na 70 kilometrov za hodinu, aká rýchlosť je povolená v obci?" pýta sa.

"Za dopravnou značkou, ktorá označuje obec, zároveň tá značka má aj taký význam, že upravuje správanie sa vodičov v obci. To znamená, že dovoľuje ísť maximálnou rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu. Takáto úprava zníženia rýchlosti, v tomto poradí 90, 70, 50 je veľmi vhodná, nakoľko prechod je plynulejší a bezpečnejší," vysvetľuje Ábel.

Pozrite si reportáž:

Súvisiace články

Najčítanejšie