Desať rokov od nehody: Tragická zrážka vlaku s kamiónom odhalila slabiny železničnej bezpečnosti
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
LACKOVCE / Sú to predpisy písané krvou, tak hovoria rušňovodiči o zmenách, ktoré sa udiali po tragédii pred desiatimi rokmi. Na železničnom priecestí vtedy uviazol kamión, no ešte neexistoval systém, ktorý by dal rušňovodičom informáciu o prekážke na trati včas.
Trať zatarasil kamión
"Určite, keby to bolo dnes, tak už tá tragédia by nenastala, " hovorí prezident Federácie strojvodcov Slovenska Dušan Kaša.
Železničnú trať zatarasil kamión. Rušňovodič Pavol vyrába bezprostredne pred zrážkou za dve sekundy stihol urobiť šesť úkonov, aby vlak zabrzdil.
Päťdesiat cestujúcich vyviazlo bez zranenia. On sám ale do bezpečnej vzdialenosti ujsť nestihol. Kolegovia si na neho každoročne spomínajú memoriálom v Lackovciach.
"Ono nebolo v podstate možné sa spojiť s rušňovodičom a jednoducho brat na to doplatil tak, ako doplatil, " vyjadruje sa brat nebohého rušňovodiča Jozef Virba.
"Obeta je obeta. Človek nám odišiel. Nebolo to zbytočné, " opisuje rušňovodič Gabriel Džugan.
Uplynulo desať rokov
Od tragédie uplynulo desať rokov. Rušňovodiči sa zhodli na tom, že za toto obdobie síce zaregistrovali zmeny k lepšiemu, no rezervy sú stále obrovské.
"Okrem možnosti spojenia sa s rušňovodičom pomocou rádiového spojenia je povinnosťou každého dopravcu zadať do komplexného fixného informačného systému Železníc Slovenskej republiky. Priamy telefonický kontakt na rušňovodiča, " informuje hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
"Každý má služobný telefón. Vieme sa dovolať. Málokde by sa stalo, že by nebol signál, len nám, " pokračuje Gabriel Džugan.
"Tu chýba jedna zásadná vec systém, ktorý by na základe rozhodnutia nejakého ústredného, ktorý by ten vlak zastavil, lebo to je okamih a my potrebujeme ten vlak zastaviť okamih. Ale pokiaľ mu zavolám, tak to určitý čas trvá, " ďalej Dušan Kaša.
"Na všetkých tratiach, ktoré sú vybavené systémom GSMR. Je možné zastaviť všetku vlakovú prevádzku v prípade, že sa na trati nachádza ohlásená prekážka, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť, " opisuje hovorkyňa ŽSR.
Zmena v systéme
ŽSR aktuálne spravuje dovedna vyše 3600 kilometrov tratí. Spomínaný systém je na 750 kilometroch, teda je ním pokrytých niečo vyše dvadsať percent tratí.
Rušňovodiči hovoria o predpisoch písaných krvou.
"Preto sú v červenom obale, že sú písané krvou. Všetky tie veci sú nadefinované v predpise a novelizuje sa na základe toho, že sa niečo udialo, " znova Dušan Kaša.
Podľa Železníc Slovenskej republiky v 99,5 % prípadoch nesú zodpovednosť za nehody na koľajniciach účastníci cestnej premávky.