Jasno
23°
Bratislava
Ladislav
27.6.2025
Vyšetrovanie nehody vlaku a diaľkového autobusu v Nových Zámkoch, nie je ani po roku ukončené
Zdielať na

Vyšetrovanie nehody vlaku a diaľkového autobusu v Nových Zámkoch, nie je ani po roku ukončené

Vyšetrovanie nehody vlaku a diaľkového autobusu v Nových Zámkoch pokračuje

NOVÉ ZÁMKY / Uplynul rok od tragickej zrážky medzinárodného vlaku s linkovým autobusom na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch. Nehoda si vyžiadala sedem obetí a päť ťažko zranených. Vyšetrovanie, ktoré má odhaliť presné príčiny nešťastia, však stále nie je ukončené, potvrdila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre Viktória Borloková.

Výpravca povolil jazdu cez vypnuté priecestie

Okrem policajného vyšetrovania prebiehali paralelne ďalšie dve vyšetrovania, ktoré viedli Železnice SR (ŽSR) a Ministerstvo dopravy SR. Ich závery sa zhodujú: hlavnou príčinou nehody bolo zlyhanie ľudského faktora.

„Výpravca povolil jazdu vlaku cez železničné priecestie po ukončení opravných prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti. Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková. Vyšetrovanie odhalilo aj nedostatky v organizácii odstraňovania porúch spôsobených búrkou, ktorá predchádzala nehode.

Ako sa tragédia stala

K zrážke došlo 27. júna 2024 o 17:03 v medzistaničnom úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou. Medzinárodný vlak EC 279 sa zrazil s linkovým autobusom spoločnosti Arriva. Deň predtým postihlo väčšinu Slovenska nepriaznivé počasie, ktoré spôsobilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry.

ŽSR prijali opatrenia na prevenciu

ŽSR tvrdia, že bezprostredne po nehode prijali opatrenia, aby sa podobná tragédia neopakovala. „Voči zodpovednej osobe za vznik nehody sa uplatnili postupy v súlade s platnou legislatívou,“ potvrdila Lániková. Dopravný úrad uložil ŽSR bezpečnostné odporúčania s konkrétnymi úlohami a termínmi, ktoré boli podľa ŽSR včas a v plnom rozsahu realizované.

Medzi prijaté opatrenia patrí:

  • Povinné školenie pre všetkých zamestnancov, ktorí sa podieľajú na riadení železničnej dopravy alebo sa starajú o opravy a údržbu infraštruktúry.
  • Zavedenie povinného používania tzv. varovných štítkov, ktoré upozorňujú na vypnuté alebo poruchové zabezpečovacie zariadenie.
  • Návrh na úpravu technických noriem týkajúcich sa zabezpečovacích zariadení na železničných priecestiach.

ŽSR pripomínajú, že viac ako 99,5 percenta nehôd na železničných priecestiach za posledných päť rokov zapríčinili nezodpovední vodiči cestných motorových vozidiel. Ročne takto vznikne približne 50 zrážok.

Pozrite si aj archívnu reportáž o zrážke vlaku s autobusom v Ivanke pri Nitre:

Najčítanejšie správy