V kríze sa topí už aj automobilka Ford
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR
Fordu chýbajú nielen peniaze, ale aj dopyt po jeho produkcii a spoľahliví subdodávatelia
Fordu chýbajú nielen peniaze, ale aj dopyt po jeho produkcii a spoľahliví subdodávatelia. Šéf koncernu Alan Mulally si sám vyskúšal problémy pri predaji vozidiel koncernu v kalifornskom North Hills v autopredajni Galpin. Potenciálnemu zákazníkovi vysvetľoval detaily nového modelu a viaceré jeho výnimočnosti.
Ten mu však odpovedal, že jeho skúsenosti s posledným Fordom neboli veľmi dobré a dodal, že ak mu chce predať toto auto, musí najprv presvedčiť jeho manželku. Mulally sa jej predstavil, vrátane funkcie, ktoré má v koncerne. Najprv neverila tomu, čo počula, potom však využila príležitosť a povedala, čo si myslí o mizernej kvalite jeho vozidiel a úrovni servisu. "Dávam vám písomnú záruku, ak budete mať problémy s novým autom, osobne sa oň postarám," ubezpečil ju Mulally. Päť minút po skončení rozhovoru bola zmluva so zákazníkom podpísaná.
Mulally pred časom tvrdil, že peniaze na záchranu od štátu potrebovať nebude. Ale napriek všetkému úsiliu Ford zostáva stále stratový. A ide o miliardy dolárov. Budúcnosť koncernu už nie je v jeho rukách. Závisí od konjunktúry, vlády - a práve od General Motors.
Ešte vlani v decembri Mulally pochopil, v akej zložitej situácii sa nachádza podnik, ktorý vedie. Vtedy napísal v analýze vláde vo Washingtone: "Ford neočakáva v roku 2009 nijakú krízu vlastnej likvidity, pokiaľ niektorý z jeho konkurentov nebude musieť vyhlásiť nesolventnosť a pokiaľ sa ekonomické podmienky v krajine ďalej nezhoršia". Avšak teraz došlo k tomu, čo vôbec nechcel. Obaja jeho konkurenti sú nesolventní a slabosť ekonomiky pretrváva.
Kríza amerického automobilového priemyslu postihla aj mnoho jeho subdodávateľov. Nad vodou sa mnohí z nich držia len vďaka štátnej pomoci 5 miliárd USD (3,58 miliardy eur). Tieto peniaze sa však už takmer všetky minuli. "Nesolventnosťou GM a Chrysleru sa kríza prehĺbila," uviedol šéf združenia subdodávateľov automobilového priemyslu Mema Bob McKenna. Preto žiada od štátu ďalších 10 miliárd USD. Dodal, že sektor subdodávateľov automobilovému priemyslu stojí celkom na okraji priepasti.
Ich budúcnosť teraz závisí predovšetkým od GM. "Ak jeho obdobie insolventnosti potrvá dlhšie ako 60 až 90 dní, mnoho subdodávateľov ohlási koniec," uviedol expert na automobilový priemysel USA John Wolkowicz z analytickej služby IHS. "Potom sa zastavia montážne linky aj v GM - aj u Forda" a dodal, že bez štátnej pomoci nebude môcť existovať ani Ford.
Mulally je však optimista. Teraz tvrdí, že koncern, ktorý vedie, začne v roku 2011 podnikať so ziskom. Počas celoštátneho stretnutia americkej ekonomickej špičky v Detroite, ktoré sa konalo minulý týždeň, hrdo vyhlásil: "Ford sa vrátil!". Potom jeho tvár žiarila pred kamerami. "Sústreďujeme sa dôsledne na našich zákazníkov a na produkty - a začíname súťažiť s tými najlepšími na svete".